فراخوان جایزه کتاب‌های حسی- لمسی مناسب کودکان نابینا و کم‌بینا منتشر شد

تماس با دبیرخانه/ ذخیره جا : ۶۶۴۰۸۰۷۴

شورای کتاب کودک به عنوان نماینده موسسه تکتوس در ایران، فراخوان جایزه تیفلو و تکتوس را که جایزه‌ای برای کتاب‌های حسی- لمسی مناسب کودکان نابینا و کم‌بیناست، منتشر کرد.

شرح برنامه

شورای کتاب کودک به منظور ترویج خواندن در میان نابینایان و کم‌بینایان و نیز گسترش هنر ساخت کتاب‌های حسی – لمسی، از افراد حقیقی و حقوقی دعوت کرده است دو نسخه از آثار حسی – لمسی خود را تا تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ همراه با مشخصات کامل اثر و شماره تماس به روابط عمومی شورای کتاب کودک ارسال کنند.

تکتوس، موسسه فرانسوی است که فعالیت خود را از سال۱۹۹۹ در زمینه ترویج ساخت کتاب‌های حسی – لمسی در جهان آغاز کرده است. این موسسه با همکاری کشورهای بلژیک، چک، ایتالیا و … هر دو سال یک بار براساس نظر هیئت داوران به بهترین اثر حسی – لمسی دریافت شده از سوی نمایندگان خود جوایزی را اهدا می کند.

قوانین شرکت در جایزه تیفلو و تکتوس، جایزه کتاب‌های حسی- لمسی مناسب کودکان نابینا و کم‌بینا:

کتاب‌هایی که برای جایزه تیفلو و تکتوس شرکت می‌کنند باید برای کودکان ۰ تا ۱۲ سال، که اختلال بینایی دارند (نابینا یا کم‌بینا) مناسب باشد.

کتاب‌ها می‌توانند ابداعی باشند، که در این حالت شامل قوانین حق مولف (متن یا تصویر) نمی‌شوند. در حالت دوم، کتاب می‌تواند بر اساس یک کتاب چاپی باشد که در این صورت برای تهیه کتاب حسی – لمسی از روی نسخه چاپی و توزیع آن، داشتن اجازه ناشر ناش ضروری است. در حالت سوم، کتاب می‌تواند بر اساس یک افسانه قدیمی یا داستان عامیانه باشد .

در همه حالت‌ها، همه کتاب‌ها باید کامل شده باشند و نسخه پایانی آن‌ها ارسال شود.

معیارهای انتخاب جایزه تیفلو و تکتوس، جایزه کتاب‌های حسی- لمسی مناسب کودکان نابینا و کم‌بینا:

همه کتاب‌ها باید از حداقل استانداردهای مورد قبول برخوردار باشند (شامل صحافی، چاپ و تصاویر ضمیمه) همچنین باید موارد زیر در آن‌ها رعایت شده باشد:

تصویر حسی – لمسی، برجسته: در این مورد، مواد مختلف بریده می‌شوند و بر روی صفحه کتاب چسبانده می‌شوند، یا تصاویر برجسته با استفاده از تکنیک قالب‌گیری با گرما ساخته می‌شوند.

کتاب‌های پارچه‌ای هم قابل قبول است.

متن: اگر کتاب متن دارد باید با فونت واضح و مشخص و به صورت حروف درشت (حداقل با فونت ۱۶pt) و بریل باشد.

صحافی: صحافی کتاب باید طوری باشد که صفحات آن به طور کامل، به صورت افقی باز شوند تا امکان لمس کامل تصاویر حسی – لمسی وجود داشته باشد.

رنگ‌ها و کنتراست: از رنگ‌های قوی و باتضاد بالا باید استفاده شود تا دید کم را تحریک کند .

سبک: داستان باید به خوبی نوشته شده باشد و ساختار، دستور و املای درستی داشته باشد .

انداره کتاب: محدودیتی در انداره کتاب وجود ندارد، ولی انداره کتاب‌ها باید به گونه‌ای باشد که کودکان بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند .

کتاب‌هایی که در رقابت شرکت می‌کنند، باید توسط کودکانی که اختلال بینایی دارند، آزمایش شوند و مورد تایید کودکان و کارشناسان کشور مطبوع قرار گرفته باشند.

تنها کشورهایی می‌توانند در رقابت تیفلو و تکتوس شرکت کنند که با Les Doigts Qui Revent، مسئول برگزاری این رقابت، قرارداد همکاری داشته باشند.

کشورهای شرکت‌کننده، حداکثر تا ۵ کتاب را می‌توانند معرفی کنند. نماینده تیفلو و تکتوس در هر کشوری، مسئول سازماندهی فرایند انتخاب کتاب در سطح ملی است و باید این ۵ کتاب را انتخاب کند.

هیئت داوران اروپایی متشکل از مسئولان و اعضای تیفلو و تکتوس) فرانسه، بلژیک، فنلاند، ایتالیا، هلند، جمهوری چک، انگلستان)، کتاب‌هایی را ارزیابی و انتخاب می‌کنند که از طرف نمایندگی‌های ملی، به عنوان کتاب‌های برگزیده انتخاب و ارسال شده باشند. کشور مسئول برگزاری رقابت می‌تواند از افرادی که دچار اختلالات بینایی هستند در فرایند داوری کتاب‌ها استفاده کند، ولی این افراد حق رای دادن ندارند.

ترکیب هیئت داوران تیفلو و تکتوس ۲۰۱۹:

هر کشوری یک نماینده در هیات داوران دارد که کتاب مربوط به کشور خود را داوری می‌کند. هیچ فرد دیگری، تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند مشاوره یا رای بدهد، به غیر از Pietro Vecchiarelli (مشاور فنی) و فیلیپ کلود (موسس و تیفلو و تکتوس) همچنین شخص دیگری اجازه ورود به اتاق داوران را ندارد.

مشخصات برنامه
از تاریخ :
۱٣٩٧/٠٧/٢٣
تا تاریخ :
۱٣٩٨/٠۱/٣٠