نوجوانان دارای نیازهای ویژه هم به جشنواره‌ی قصه‌گویی بیایند

تاریخ خبر : ۱٣٩۵/۱۱/۱۶

مربیانی که برای کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه قصه‌گویی می‌کنند نیازمند منابع کافی و آموزش هستند.

شرح خبر

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون، لیلا مکانی از مربیان مراکز فراگیر کانون امسال با قصه‌ای برای خردسالان و در بخش ملی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شرکت دارد.

این مربی که تجربه‌ی موفقی با اعضای دارای نیازهای ویژه در گروه نمایش عروسکی مرکز خود داشته است، در باره‌ی اضافه شدن بخش قصه‌گویی فراگیر به جشنواره می‌گوید: «تجربه‌ی این مدت ثابت کرده است که مربیان این عرصه به آموزش جدی نیاز دارند. الان مربیان قصه‌گو با ذوق و قریحه و با توجه به دغدغه‌ی خود در جشنواره شرکت کرده‌اند اما ضروری است که برنامه‌ریزان برای آموزش مربیان در این عرصه اقدام کنند. معیارهای استانداردی نداریم و نوپا هستیم و حتی در پیدا کردن منبع صحیح حرکات اشاره، دچار مشکلیم.»

این مربی با استقبال از اضافه شدن بخش نوجوان به جشنواره به قابلیت‌های نوجوانان دارای نیازهای ویژه(نابینا، ناشنوا و معلول جسمی حرکتی) در این امر نیز اشاره دارد: «اگر برخی عوامل مانند ارتباط چشمی را از گزینه قصه‌گویی صحیح برای این بچه‌ها نادیده بگیریم. در این صورت به خوبی می‌دانیم که این اعضا صدا و بیان زیبایی دارند و این فضا می‌تواند به آن‌ها نیز اختصاص پیدا کند. امید به این‌که در سال‌های بعد شاهد جشنواره‌ی پویاتری با حضور این نوجوان‌ها باشیم.»

مکانی که طی 15 سال با مخاطبان گوناگونی کار کرده، کسب تجربه را در کیفیت بخشی اثر بی تاثیر نمی‌داند و می‌گوید: «تجربه‌ی 15 ساله‌ی من در فعالیت و جشنواره‌های قصه‌گویی کانون باعث شده نگاه ویژه‌ای به امر قصه‌گویی داشته باشم. به همین دلیل هر سال برای پیدا کردن یک قصه خوب برای مخاطبان مختلف تمام تلاشم را می‌کنم. تجربه این سال‌ها باعث شده نیاز مخاطب خود را در سنین مختلف شناسایی کرده و مطابق آن برنامه‌ریزی کنم. معمولا در انتخاب قصه‌هایم به سمت موضوع‌هایی کشیده می‌شوم که به دنیای امروزی نزدیک هستند.»

وی ادامه می‌دهد: «قصه‌ی «بهترین جا باتری دنیا» را پس از مطالعه کتاب‌های بسیاری، از مجله‌ی کوشش پیدا کردم. معمولا کوشش قصه‌های کوتاه زیبایی دارد. که اول از همه برای مخاطب تکراری نیست و دوم این‌که جدید و به روز است. به دنبال یک قصه کوتاه برای بخش مربیان فراگیر بودم که به این قصه برخوردم و همین باعث شد که در بخش عادی مربیان هم شرکت کنم. که مورد توجه قرار گرفت.»

این مربی در ‍پایان سخنانش جشنواره‌ی قصه‌گویی را رو به رشد دانست و اضافه کرد: «تغییر همیشه می‌تواند وجود داشته باشد. اما من فکر می‌کنم وجود کارشناسان جدید و خوش فکر مجموعه، مسیر جشنواره را نورانی و پر از خلاقیت می‌کند.»

گفتنی است که نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار است 27 بهمن آغاز به کار کند.