با اعلام نتیجه‌ی داوری جایزه‌ی شعر «تی. اس. الیوت» سال ٢٠۱۶ میلادی

گران‌ترین جایزه‌ی شعر انگلیس به «جیکوب پلی» رسید

تاریخ خبر : ۱٣٩۵/۱٠/٢٩

«جیکوب پُلی»، شاعر و نویسنده‌ی انگلیسی، جایزه‌ی شعر «تی‌. اس. الیوت» سال ۲۰۱۶ میلادی را از آن خود کرد.

شرح خبر

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از «گاردین»، جایزه‌ی ۲۰هزار پوندی «تی‌. اس. الیوت» که گران‌ترین جایزه‌ی شعر انگلیس به حساب می‌آید به جیکوب پُلی اعطا شد.

کتاب او با عنوان «جک‌سلف» (Jackself) از سوی رئیس هیئت‌داوران جایزه‌ی «الیوت» به‌عنوان «کتابی بسیار تأثیرگذار و به‌طور باورنکردنی خلاقانه» توصیف شد. این کتاب روایت دوران کودکی «جک» را در منطقه‌ی روستایی کامبریا است.

پُلی گران‌ترین جایزه‌ی شعر انگلیس را طی مراسمی که در گالری «والاس» لندن برگزار شد، دریافت کرد. این کتاب از میان ۱۰ نامزد نهایی که یکی از آن‌ها «واهنی کاپیلدیو» برنده‌ی جایزه‌ی شعر «فوروارد» سال ۲۰۱۵ میلادی و دیگری «آلیس آزولد» برنده‌ی پیشین جایزه‌ی الیوت بود، برگزیده شد.

جیکوب پلی، متولد سال ۱۹۷۵ میلادی است و در سال ۲۰۰۴ میلادی به‌خاطر اولین مجموعه‌‌ی شعرش به‌عنوان یکی از ۲۰ شاعر برتر نسل جدید بریتانیا انتخاب شد. او هم‌چنین رمانی به نام «حرف‌های شهر» را به نگارش درآورده که جایزه‌ی «سامرست موآم» سال ۲۰۱۰ میلادی را برایش به ارمغان آورد.

او بیست ‌و سومین برنده‌ی جایزه‌ی «تی‌. اس. الیوت» است که از سال ۱۹۹۳ برای بزرگ‌داشت نام «توماس استرنز الیوت»، شاعر، نمایش‌نامه‌نویس و منتقد ادبی برنده‌ی‌ نوبل ادبیات نام‌گذاری شده است. او در سال ۱۸۸۸ میلادی در ایالت میسوری آمریکا به دنیا آمد. الیوت در مجموع، هفت نمایش‌نامه، ۱۷ اثر غیرداستانی و ۱۰ کتاب شعر نوشت. او از کسانی چون «هومر»، «دانته»، «شکسپیر» و «جوزف کنراد» الهام گرفت و خود الهام‌بخش نویسندگان دیگری شد.

الیوت در دوران زندگی، جایزه‌های متعددی دریافت کرد که از میان آن‌ها می‌توان به نوبل ادبیات، نشان لیاقت از پادشاه جورج ششم در سال ۱۹۴۸ میلادی، نشان افتخار دولت فرانسه در سال ۱۹۵۱ میلادی، جایزه‌ی‌ «گوته» در سال ۱۹۵۵ میلادی، مدال «دانته» در سال ۱۹۵۹ میلادی، نشان شوالیه‌ی‌ ادبیات و هنر فرانسه در سال ۱۹۶۰ میلادی و نشان آزادی ریاست‌جمهوری در سال ۱۹۶۴ میلادی اشاره کرد.