«جواد انصافی» درباره‌ی نمایش «عمونوروز و ننه‌سرما» می‌گوید:

نمایش ما علاوه بر فضای سیاه‌بازی و‌ ریتمیک‌بودن، فضایی علمی هم داشت

تاریخ خبر : ۱٣٩۵/٠٩/٢٨

«جواد انصافی» معتقد است نمایش «عمونوروز و ننه‌سرما» که در بیست و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به روی صحنه رفت، علاوه بر فضای سیاه‌بازی و‌ ریتمیک‌بودن، فضای علمی هم داشت.

شرح خبر

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جواد انصافی، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون درباره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: «این رویداد هنری، یکی از موفق‌ترین جشنواره‌های ایران است. چون به قشر سنی اثرپذیری می‌پردازد. تمرکز این جشنواره بر اصلی‌ترین پایه‌ی سنی است و ضمن این‌که اثرات روحی و روانی مناسبی روی کودکان و نوجوانان می‌گذارد، موجب افزایش گرایش آن‌ها به هنر هم می‌شود.»

او که با نمایش «عمونوروز و ‌ننه‌سرما» در بخش مسابقه کودک بیست و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان شرکت کرده بود، در مورد این نمایش افزود: «‌من پژوهشی درباره‌ی نوروز انجام دادم که چند سال به طول انجامید. حاصل آن دو‌ نمایش بود؛ یک نمایش برای بزرگسالان و ‌یک نمایش برای کودکان و نوجوانان که همین «عمونوروز و ‌ننه‌سرما» است.»

این نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: «تمام تلاشم ‌‌این بود که «عمونوروز و ننه‌سرما» برای کودکان و نوجوانان قابل فهم باشد. ‌به همین دلیل نمایش ما علاوه بر فضای سیاه‌بازی و‌ ریتمیک، فضایی علمی هم داشت. به‌عنوان مثال خانه‌تکانی یعنی این‌که با استفاده از چوب، خاک فرش‌ها را می‌گرفتیم و سپس می‌شستیم‌. این موضوع دلیل علمی دارد و اگر خاک فرش را نگیریم، اصطلاحاً رنگ قاطی می‌کند. یا مثلاً درست‌کردن سبزه برای سفره‌ی هفت‌سین، فقط حرکتی ‌نمادین نیست و اصل موضوع این است که شرایط آب و هوایی را بسنجند و ببینند برای سال آینده، فرضاً عدس بهتر عمل می‌آید یا گندم. در این نمایش هم‌چنین پیام‌آوران نوروزی مانند عمونوروز، حاجی‌فیروز، تکم‌چی و... را نشان دادیم.»

انصافی تصریح کرد: «ما به‌سراغ موضوعاتی می‌رویم که هم برای بچه‌ها قابل فهم باشد و هم بدانند که هر آئین ما پشتوانه‌ای علمی دارد.»

او که به‌واسطه بازی در نقش «عبدلی» در نمایش‌های تلویزیونی با این نام هم شناخته می‌شود، افزود: «من هم‌چنان پژوهش‌هایم را ادامه می‌دهم. به‌تازگی نیز کتاب «چهارشنبه‌سوری» را شامل دو قسمتِ پژوهش‌ها و ‌نمایش‌نامه‌ای درباره‌ی این موضوع منتشر کرده‌ام. هم‌چنین روی سنت یلدا کار می‌کنم و‌ کتابی را به چاپ خواهم رساند.»

گفتنی است بیست و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با حضور 14 کشور و 550 میهمان، از تاریخ 22 تا 27 آذر در شهر همدان برگزار شد.