هم‌زمان با بیست و سومین جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان همدان

بزرگ‌داشت «جبار باغچه‌بان» در جشن ۱۰۰ سالگی تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد

تاریخ خبر : ۱٣٩۵/٠٩/٢٨

در جشن 100 سالگی تئاتر کودک و نوجوان، از دو کتاب زندگی «جبار باغچه‌بان»، بنیان‌گذار تئاتر کودک و نوجوان در ایران رونمایی شد.

شرح خبر

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از ستاد خبری بیست ‌و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، در آستانه‌ی صدمین سال اجرای تئاتر کودک و نوجوان، جشنی با حضور هنرمندان این عرصه و برخی از مسئولین جشنواره در سینماکانون همدان برگزار شد.

در این مراسم که به یاد زنده‌یاد جبار باغچه‌بان، اولین نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در ایران، نمایش‌نامه‌ی «مجادله‌ی دوپهلو» از نوشته‌های باغچه‌بان در توصیف نوروز و شکوفه‌های بهاری به کارگردانی «احسان مجیدی» توسط هنرمندان عرصه‌ی تئاتر کودک و نوجوان برای حاضران در سالن اجرا شد.

بعد از اجرای نمایش‌نامه‌خوانی، داوود کیانیان، رئیس بنیاد نمایش کودک ایران، پیام این بنیاد را قرائت کرد که در آن ضمن قدردانی از برگزارکنندگان بزرگ‌داشت بنیان‌گذار تئاتر کودک و نوجوان، ابراز امیدواری کرد تا در جشن 100 سالگی تئاتر کودک و نوجوان، تمام سدهای موجود بر سر راه این هنر برداشته شود.

وی تأسیس رشته‌ی تئاتر کودک و نوجوان در دانشگاه، انتشار نشریه‌ی دائمی تئاتر کودک و نوجوان، پدیدآوردن تاریخ شفاهی این هنر، تحریر دانش‌نامه‌ی تئاتر کودک و نوجوان ایران، افتتاح موزه‌ی تئاتر کودک و نوجوان، بازسازی، آماده‌سازی و افتتاح آرامگاه بنیان‌گذار تئاتر کودک و نوجوان در ایران را از اهداف پیش روی این بنیاد و تئاتر کودک و نوجوان برشمرد.

کیانیان هم‌چنین ابراز امیدواری کرد تا در آینده‌ی نزدیک، هرروز شاهد اجرای نمایش برای ۲۰ میلیون کودک و نوجوان ایرانی باشیم.

در ادامه‌ی این جشن، ترانه‌ای از «ثمین باغچه‌بان»، فرزند جبار باغچه‌بان، همراه با اجرای نمایشی دو نفره برای حاضران اجرا شد. پخش فیلمی مستند از باغچه‌بان، اجرای ترانه‌ای دیگر از ثمین باغچه‌بان، قرائت پیام «پروانه باغچه‌بان» به جشن ۱۰۰ سالگی و رونمایی از دو کتاب زندگی جبار باغچه‌بان از دیگر بخش‌های این مراسم بود.