در آستانه‌ی ۱٠٠سالگی تئاتر کودک و نوجوان ایران

بزرگداشت «جبار باغچه‌بان» در جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان همدان برگزار می‌شود

تاریخ خبر : ۱٣٩۵/٠٩/۱۶

هم‌زمان با برگزاری جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان همدان، شب استاد «جبار باغچه‌بان» برگزار می‌شود.

شرح خبر

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شب استاد جبار باغچه‌بان به‌عنوان اولین هنرمند تئاتر کودک و نوجوان ایران، شامگاه 25 آذر‌ماه در تالار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار می‌شود.

در این مراسم که در آستانه‌ی 100سالگی تئاتر کودک و نوجوان ایران برپا می‌شود، خانواده‌ی زنده‌یاد جبار باغچه‌بان و دختر او حضور دارند.

خوانش آثار باغچه‌بان، رونمایی از کتاب معرفی او و برپایی سمینار پژوهشی تئاتر کودک و نوجوان، از جمله برنامه‌های این مراسم است که با همکاری بنیاد تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود. هم‌چنین در این مراسم از چند چهره‌ی باسابقه‌ی تئاتر کودک و نوجوان نیز تقدیر خواهد شد و مقالات برگزیده تئاتر کودک و نوجوان معرفی می‌شوند. در این برنامه نشان استاد جبار باغچه‌بان از سوی بنیاد تئاتر کودک و نوجوان به چهره‌های فعال این عرصه اهدا می‌شود.

جمعه‌ی گذشته 12 آذرماه نیز تعدادی از اعضای بنیاد تئاتر کودک و نوجوان و انجمن تئاتر کودک و نوجوان با حضور در آرامگاه شهر ری، بر مزار باغچه‌بان حاضر شدند و به او ادای احترام کردند.

گفتنی است جبار باغچه‌بان، نخستین چهره‌ی فرهنگی ایران است که سال 1298 اولین تئاتر کودک و نوجوان را در کودکستانی در تبریز اجرا کرد و جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان در آستانه صد‌سالگی این رویداد، شبی را به نام این هنرمند و با گرامی‌داشت یاد و خاطره او برگزار می‌کند.

جبار باغچه‌بان بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه‌ی ناشنوایان ایران در تبریز است و هم‌چنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است.

بیست و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری «شهرام کرمی»، 21 تا 27 آذرماه در همدان برگزار می‌‌شود.