در پایتخت کتاب ایران، نیشابور برگزار شد:

آغاز هفته‌ی کتاب و جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان

تاریخ خبر : ۱٣٩۵/٠٨/٢٣

بیست ‌و‌ چهارمین دوره‌ی هفته‌ی کتاب‌ و اولین جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نیشابور، پایتخت کتاب ایران آغاز به کار کرد.

شرح خبر

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «سیدعباس صالحی» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم اعلام کرد: «مابه‌دلیل دو رویداد مهم در نیشابور هستیم. نخستین رویداد، به‌صدا درآوردن زنگ هفته‌ی کتاب از پایتخت کتاب ایران است. در این دوره از هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی هم برنامه‌های متعددی برای ترویج کتاب‌خوانی در سراسر کشور برگزار می‌شود. یکی از برنامه‌های مهم این دوره از هفته‌ی کتاب، آغاز فعالیت جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان است.

او در ادامه تصریح کرد: «ایده‌ی‌ راه‌اندازی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان، از برنامه‌های پیشنهادی نیشابور به‌عنوان پایتخت کتاب ایران شکل گرفت. دو ماه از شکل‌گیری فعالیت این باشگاه‌ها در نیشابور و ۱۵ شهر دیگر راه‌یافته به مرحله‌ی‌ نهایی رویداد پایتخت کتاب ایران می‌گذرد و کارگاه‌های متعدد آموزشی برای مربیان این باشگاه‌ها برگزار شده است.»

معاون فرهنگی ورازت فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: «الآن بیش از ۱۵۰۰ باشگاه کتاب‌خوانی با ۱۸هزار عضو در ۱۶ شهر کشور تشکیل شده است. ضمن این‌که شهر نیشابور با ۱۵۰ باشگاه و ۱۸۰۰ عضو، سهم 10درصدی از باشگاه‌های کتاب‌خوانی را دارد.»

صالحی با اشاره به تجربه‌ی‌ برگزاری طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران و جشنواره‌ی روستاهای دوستدار کتاب، در گسترش رقابت ترویج کتاب‌خوانی و افزایش مشارکت مردمی در ترویج کتاب، اظهار کرد: «انتظار می‌رود با برگزاری جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، شاهد رونق و افزایش بیش‌تر کتاب‌خوانی باشیم.»

او هم‌چنین گفت: «انتظار داریم طی یک سال آینده، این باشگاه‌های کتاب‌خوانی در 100 شهر کشور تشکیل شود و از طریق این ایده، صدهاهزار نفر از کودکان و نوجوان‌ها به کتاب‌خوانی تشویق شوند و در آینده شاهد نهادینه‌شدن کتاب‌خوانی در ایران باشیم.»

بر اساس این گزارش، هم‌زمان با افتتاح جام باشگاه‌های کتاب در دومین پایتخت کتاب ایران، آغاز فعالیت‌های باشگاه‌های کتاب‌خوانی در ۱۵ شهر دیگر ایران جشن گرفته می‌شود. در این جام، گروه‌های متعدد کودکان و نوجوان‌های عضو گروه‌های کتاب‌خوانی با یکدیگر در سطح مدرسه‌ها، شهرستان، استان و ملی رقابت می‌کنند و در نهایت، گروه‌های برگزیده‌ی جام باشگاه کتاب‌خوانی معرفی و تقدیر می‌شوند.

همچنین گفتنی است با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتاب‌خوانی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و عباس کرخی، سرپرست ارشاد نیشابور از شعار هفته‌ی کتاب رونمایی شد. در این برنامه که با حضور شماری از مسئولان محلی نیشابور و مدیران استان خراسان رضوی همراه بود، سیدعباس صالحی به پاس حمایت‌هایش از نیشابور به‌عنوان پایتخت کتاب ایران به‌عنوان شهروند افتخاری نیشابور معرفی و نشان سیمرغ به وی اهدا شد.