صد سالگی افتخارآمیز تئاتر کودک در ایران

تاریخ خبر : ۱٣٩٧/۱٠/٢٣

با گرامی‌داشت فعالیت‌های جبار باغچه‌بان در پایه‌گذاری تئاتر کودک، صد سالگی این هنر در ایران جشن گرفته شد.

شرح خبر

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با سخنان داوود کیانیان و مسلم قاسمی و حضور هنرمندان تئاتر کودک، نمایش «راز گنجور» میزبان خانواده‌هایی شد که به مناسبت این رویداد فرهنگی هنری گردهم آمده بودند.

بر این اساس، مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم که عصر روز شنبه ۲۲ دی برگزار شد، میزبان کودکان و نوجوانان موسسه توان‌بخشی صابرین یاسین نیز بود.

نخستین سخنران این مراسم هانی حسینی از کارگردانان نمایش «راز گنجور» بود. وی گفت: «بسیار مفتخرم که تصمیم بر این شد که در کنار اجرای نمایش راز گنجور صدمین سال فعالیت تئاتر کودک جشن گرفته شود. در این صحنه‌ای که من ایستاده‌ام، بزرگان زیادی حضور داشته‌اند. پا گذاشتن روی این صحنه برای من باعث افتخار است.»

وی در ادامه از داوود کیانیان مدیر سابق مرکز تئاتر کانون دعوت کرد تا چند دقیقه‌ای با مخاطبان صحبت کند.

کیانیان، نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و مدرس تئاتر ضمن خوش‌آمدگویی به حضار، بخش مهمی از سخنان خود را به تاثیرهای جبار باغچه‌بان بر فرهنگ و هنر ایران اختصاص داد.


وی با برشمردن این خدمات، بر تاثیرهای باغچه‌بان در عرصه نمایش تاکید کرد: «باعث افتخار ماست که ۱۰۰ سال تاریخ تئاتر کودک داریم. این در حالی است که بسیاری از کشورهای مدرن نتوانسته‌اند چنین فعالیتی را در تاریخ خود ثبت کنند. با این حال ما بنیان‌گذار تئاتر کودک را به دلایل دیگر می‌شناسیم و کمتر می‌دانیم که باغچه‌بان صد سال قبل برای نخستین بار در شهر مرند با کودکان نمایش کار کرد.

این هنرمند افزود: «باغچه‌بان در سال ۱۳۰۷ سه نمایش‌نامه را به چاپ رساند. این آثار با تصویرگری خود او منتشر شدند. این در حالی است که هم اکنون بسیاری از نمایش‌نامه‌های کودک ما به صورت متنی منتشر می‌شوند.»

داوود کیانیان در انتهای سخنان خود از مسلم قاسمی درخواست کرد تا کیک این مراسم را ببرد.

مسلم قاسمی، پیش‌کسوت تئاتر و مدرس این حوزه نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، آرزوی خود را چنین عنوان کرد: «آرزو می‌کنم راه جبار باغچه‌بان‌ها را ادامه بدهیم و برای رسیدن به این مرحله ضروری است که مراقب باغچه‌هایمان باشیم.»

گفتنی است در ادامه، مخاطبان به تماشای اولین تئاتر بازی دیجیتالی نشستند. این تئاتر مشارکتی از چندی پیش به روی صحنه رفته و در هر اجرا از مخاطبان حاضر در سالن استفاده می‌کند تا کودکان تجربه حضور در تئاتر را در خاطره‌های خود حک کنند.

در این مراسم علاوه بر مسئولان کانون پرورش فکری، هنرمندانی همچون حسن دادشکر، عادل بزدوده، مرتضی طاهری، روشنک کریمی، آناهیتا غنی‌زاده، آرش شریف‌زاده، امیر مشهدی‌عباس، اسماعیل خلج، مجتبی مهدی و... حضور داشتند.


مشخصات خبر