«شرح شوق»

دسته : ایرانی
خواننده : بهرام سارنگ
شاعر : حافظ

موسیقی اصیل ایرانی برای نوجوانان
در این مجموعه، ژاله علو و احمدرضا احمدی از شاعران پیش‌کسوت با اشعار حافظ به مشاعره پرداختند.

شرح فیلم و صوت

مشاعره از دیرباز در جامعه ما رواج داشته و اگرچه به مرور و به دلایل دگرگونی‌های خاص خانوادگی و اجتماعی، این رسم زیبا در مهمانی‌ها و محافل ادبی رو به خاموشی است، اما با توجه به شور و شوقی که در چند سال اخیر در میان نوجوانان نسبت به شعر و شاعری مشاهده می‌شود، بر آن شدیم در این راه قدمی برداریم.

مشاعره به گونه‌های مختلف انجام می‌گرفته و می‌گیرد.

مشاعره با اشعار شاعران، نوع جاری و مرسوم آن است که معمولا مشاعره کننده می‌بایست حرف نخست بیت خود را با حرف پایانی بیت خوانده شده تطبیق دهد.

روش‌های دیگری نیز در مشاعره مرسوم است، مثلا این که هر مشاعره کننده براساس یک واژه و موضوعی خاص که در تمام ابیات و یا یک غزل ملزم به آوردن آن است به مشاعره می‌پردازد.

در این مجموعه، روش نخست برگزیده شده با این فرق که تمامی اشعار از دیوان حافظ است و مشاعره‌کنندگان را وا می‌دارد که تاملی شایسته روی اشعار یک شاعر و در اینجا «حافظ» بنمایند.

بدیهی است که دوست‌داران شعر حافظ، غیر از انتخابی که در این نوار صورت گرفته، می‌توانند به هر انتخابی از اشعار حافظ که مایل باشند دست بزنند.

نکته قابل تامل در این مجموعه آن است که سعی شده هر بیت، به نوعی جواب و یا اشاره مستقیم و یا غیرمستقیم به بیت قبلی باشد.

این نوع مشاعره که کمتر به آن پرداخته شده، مشاعره‌ای است مشکل و در عین حال پرجاذبه و لطیف، که ارتباط روحی و فکری دو یا چند نفر را پدید می‌آورد و به قدری ممارست و دقت نیازمند است.


روی نخست: 

مقدمه افشاری

مشاعره (گفت‌وگو)

آواز به همراهی تار

مشاعره (گفت‌وگو)

تصنیف کیمیای عشق

رنگ افشاری

روی دوم: 

مقدمه شوشتری

مشاعره (گفت‌وگو)

آواز به همراهی نی

مشاعره (گفت‌وگو)

تصنیف پیر مغان

مشخصات فیلم و صوت
آهنگساز : مهرداد دلنوازی
تنظیم : مهرداد دلنوازی
تهیه کننده : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سال : ۱٣٧٨
نوع ارائه اثر : کاست
دست اندرکاران : تک‌نوازی: مهرداد دلنوازی و داود ورزیده به اهتمام: حمید گروگان نوازندگان: سرپرست گروه تار: مهرداد دلنوازی سنتور: سعید ثابت ویلن و کمانچه: محمد مقدسی نی: داود ورزیده ویلن: ارسلان کامکار بم تار: چکاوک یغمایی بربط: شهرام غلامی تنبک: سیامک بنایی دف و دایره: امیر آشتیانی اشعار: حافظ به انتخاب حمید گروگان گویندگان: ژاله علو و احمدرضا احمدی طرح و خط روی جلد: صداقت جباری (مرکز گرافیک کانون ٧٨) ضبط موسیقی: استودیو پاپ صدابرداران: ناصر فرهودی و محسن کلهر