«اسپندار»

نغمه‌های محلی بلوچی

دسته : ایرانی

موسیقی نواحی
این اثر به نغمه‌های محلی بلوچی با «دونلی» استاد شیرمحمد اسپندار اختصاص دارد.

شرح فیلم و صوت

 استاد شیرمحمد اسپندار را می‌شناسیم، با غمی در کلامش که پژواک همه غم‌ها و دردهای متعالی اوست و او را می‌شناسیم با صدای «دونلی»‌اش در گویش بلوچی.

«دونلی» یعنی نی جفتی که وقتی لب‌های خشکش را بر دهانه این «دو نی» می‌گذارد و در آن‌ها می‌دمد، قصه غصه‌های یک نسل درد کشیده و آرمان‌خواه را زمزمه می‌کند و نمی‌شناسیمش که در بند شناساندن خود نیست.

در نخستین دیدار که در گوشه دنجی فرشی برایش گسترده بودیم، بی‌پیرایه نشست و فقط برایمان دونلی نواخت.

اما وقتی چشم‌خانه‌های ما را لبریز از سوال دید، گفت که مادرش را زود از دست می‌دهد و نزد عمویش به کراچی ‌می‌رود و برای گذراندن زندگی به کار مشغول می‌شود.

کار برای زندگی و زندگی برای کار، اقناعش نمی‌کند.

نوجوان است که شوق سفر، او را راهی هند می‌کند و با نوازنده زبردستی که «دو نی» می‌نوازد آشنا می‌شود و شراره آموختن این ساز بر جانش می‌نشیند.

روزها کار می‌کند و شب‌ها برای خودش می‌نوازد و به زودی رمز و راز این ساز غریب را در می‌یابد و سرانجام در سال 1337 با کوله‌باری از عشق، شور و شیدایی به وطن باز می‌گردد.

اکنون سال‌هاست که صدای حزین «دونلی» استاد، پا از مرزهای این مرز و بوم پرگهر فراتر نهاده و اگرچه بسیاری از دل‌های حساس و درد آشنا را در این سو و آن سوی جهان لرزانده است اما هم‌چنان و هنوز بسیاری این مرد کویری را نمی‌شناسند و صدای ساز حزینش را نشنیده‌اند.


قطعات هم‌نوازی:

«قطعه انتخابی خود استاد»

«صوتی»

«غزل یک»

«غزل دو»

«غزل سه»

«بلوچی یک»

«بلوچی دو»

«سیمرغ»

قطعات تک‌نوازی: 

«غزل چهار»

«عروسی»

«مرگ»

«جنگ»

«درمان بیمار»

«سازچین»

«انار انار»

«ملامحمدجان»

«ساز بادی یک»

«ساز بادی دو»

«ساز شتر یک»

«ساز شتر دو»

مشخصات فیلم و صوت
تهیه کننده : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سال : ۱٣٨۱
نوع ارائه اثر : CD
دست اندرکاران : نوازندگان: دونی: استاد شیرمحمد اسپندار طنبور: هیبت دامنی دهلک: جمشید دامنی ضبط: استودیو بل صدابردار: ایرج فهیمی و قاسم کاظمی پالایش ، تدوین و مسترینگ: ریموند موسسیان