ماشین خیلی خیلی ساده

دسته : علمی

این آزمایش از جمله سری آزمایش ها برای شناخت ویژگی های جامدات است. هدف این آزمایش مشاهده ی این است که چگونه یک ماشین ساده کارها را ساده می کند.

شرح کاردستی

آنچه نیاز دارید:

چهار یا پنج جلد کتاب قطور با جلد ضخیم

خط کش 30 سانتی متری

خط کش یک متری

چکش

سه عدد میخ

کش

یک قطعه چوب با ابعاد تقریبی 20Í10Í5 سانتی متر

سوهان فلزی

روش کار:

  • کتاب ها را تا ارتفاع 15 سانتی متر روی هم بچینیدو با خط کش ها دو سطح شیبدار(مایل) درست کنید. همانطور که می بینید خط کش کوتاه تر شیب تندتری ایجاد می کند.
  • یکی از میخ ها را به انتهای قطعه ی چوب بکوبید یا از بزرگترتان بخواهید این کار را انجام دهد. کش را به میخ ببندید و چوب را روی سطح شیبدار بالا بکشید. به جای چوب از ماشین های کوچک اسباب بازی نیز می توانید استفاده کنید. دقت کنید که کش چه قدر کش می آید. تندی سطح شیبدار چه تاثیری بر روی کش دارد؟
  • نوک یکی از میخ ها را سوهان بزنید تا کند شود. حالا با چکش /ان را به قطعه ی چوب بکوبید. در این حالت نوک یکی از میخ ها تیز است و نوک دیگری کند.
  • میخ ها را به قطعه ی چوب بکوبید. دقت کنید که نوک میخ تیز تر چه قدر راحتتر فرو می رودآیا دلیل آن را می دانید ؟

چه اتفاقی می افتد ؟

سطح شیب دار ماشینی است که به کمک آن، به جای آن که بار را مستقیما را بالا بکشیم، می توانیم آن را به تدریج روی شیب بالا ببربم، در نتیجه کار ما آسانتر می شود. هرقدر طول شیب بیشتر باشد، نیروی کمتری لازم خواهیم داشت. اما چون مسافتی که بار را باید جابه جا کنیم بیشتر است، مقدار کار انجام شده یکسان خواهد بود.

آیا می دانید که...

سطح شیبدار، بالا رفتن از ارتفاعی کوتاه را، با پیمودن راهی بلند،آسان می کند.

مشخصات کاردستی
ایده پرداز : پریسا حسنی