بادکنکی که باد نمی شود

دسته : علمی
ابعاد کاردستی : حجمی (سه بعدی)
گروه سنی : ٨ تا ۱٨ سال به بالا

این آزمایش از جمله سری آزمایش ها برای شناخت ویژگی های مایعات و گازهاست. هدف این آزمایش حبس کردن هوا در فضای بسته است.

شرح کاردستی

آنچه نیاز دارید:

لیوان شفاف یا شیشه ی دهان گشاد

بادکنک

نی نوشابه

روش کار:

  • بادکنک را در داخل شیشه، تقریبا در وسط آن قرار دهید و باد کنید چه اتفاقی می افتد ؟ آیا می توانید حدس بزنید چرا؟در این حالت هرچه در بادکنک بدمید فایده ندارد، نمی توانید بادکنک را به اندازه ای باد کنید که شیشه را پر کند. در این حالت بادکنک تنها به طرف بیرون شیشه باد می شود و بزرگ می شود.
  • هوای داخل بادکنک را خالی و آزمایش را دوباره تکرار کنیداین با نی را در داخل شیشه قرار دهید حالا چه اتفاقی می افتد؟ همانطور که می بینید در این حالت بادکنک راحتتر باد می شود. در این حالت شیشه خالی نیست بلکه پر از هواست.
  • در ظرف شویی به اندازه ای آب صابون بریزید که وقتی حلقه را در آن فرو می برید، آب صابون دور حلقه بگیرد.
  • حال یک تکه سیم صاف را در وسط حلقه قرار دهید. حلقه را به حالت افقی قرار دهید و به آرامی آن را در آب فرو ببرید و آرام آرام بالا بیاورید. حالا باید لایه ی نازکی از آب روی حلقه و سیم صاف را پوشانده باشد.
  • با انگشت خود لایه ی یک طرف سیم صاف را پاره کنید چه می بینید ؟ حال این آزمایش را بدون آب صابون انجام دهید چه اتفاقی می افتد ؟ چرا برای این آزمایش آب صابون لازم است ؟

چه اتفاقی می افتد ؟

هوای جمع شده در ته شیشه فشاری به بادکنک وارد می کندکه به اندازه ی فشاری است که بادکنک به هوا وارد می کند

آیا می دانید که...

در بعضی از کمک فنر های ماشین، از هوای حبس شده برای کاستن از شدت ضربه هایی که ناهمواری ها و دست انداز های جاده به ماشین وارد می کنند، استفاده می شود.


مشخصات کاردستی
مواد لازم : بادکنک ، بطری
ایده پرداز : پریسا حسنی