ساخت قطب نما

دسته : علمی
ابعاد کاردستی : حجمی (سه بعدی)
گروه سنی : ٧ تا ۱۴ سال

با وسایل ساده ای که در خانه خود دارید میتوانید یک قطب نما بسازید

شرح کاردستی

ابزار و مواد لازم :

- سوزن خیاطی فلزی

- آهنربا (می توانید از آهنرباهای معمولی که روی یخچال می زنید استفاده کنید. همچنین می   توانید آهنرباهای قوی تری تهیه کنید.رایج ترین نوع آهنربا از جنس نئودیمیوم است که می توانید آن را خریداری کنید.استفاده از آهنرباهای بهتر سبب گرفتن نتایج دقیق تر می شود.)

- چوب پنبه یا یونولیت

یک فنجان، لیوان یا کاسه با سر پهن همراه آب


روش ساخت :

1- آهنربا را حداقل پنج مرتبه روی سوزن خیاطی بکشید.(اگر در این فعالیت از آهنرباهای ضعیف استفاده می کنید، لازم است حداقل ده بار این کار را انجام دهید.) دقت داشته باشید که جهت کشیده شدن آهنربا به سوزن در تمام این دفعات باید یکسان باشد. با این کار سوزن خاصیت مغناطیسی پیدامی   کند.



2- یک چوب پنبه یا یونولیت دایره شکل با قطر یک سانتی متر برش دهید. تکه ی بریده شده ی چوب پنبه را روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس سوزن را از پهلو داخل آن فرو کنید و از سمت دیگر خارج کنید. سوزن باید طوری داخل دیسک چوب پنبه قرار بگیرد که از هر دو طرف مقداری یکسان از آن بیرون باشد. به ارتفاع حداقل سه سانتی متر آب داخل یک لیوان یا کاسه با سر پهن بریزید. دیسک چوب پنبه (همراه با سوزن) را روی سطح آب داخل کاسه یا لیوان قرار دهید. سعی کنید دیسک را در مرکز آب شناور و آن را از لبه ی ظرف دور کنید. چوب پنبه به همراه سوزن روی آب می چرخد و جهت شمال و جنوب را مشخص می کند.



مشخصات کاردستی
مواد لازم : فلز ، مواد صنعتی
روش اجرای کاردستی : ساده ، متحرک
اتصالات : لولایی
ایده پرداز : علیرضا صدیق