گلدان با تزیین سنگ

ابعاد کاردستی : حجمی (سه بعدی)
گروه سنی : ٨ تا ۱٨ سال به بالا

از اين شيوه براي درست كردن انواع ظروف تزييني مثل گلدان هاي سنگي، روي ميز، فرش هاي پادري و ... استفاده كنيد.

شرح کاردستی

  • - گلدان محکم پلاستیکی یا سطل يا قوطي فلزی سبک و مقاوم
  •  چسب کاشی(می‌توانید به مغازه‌های ابزارفروشی مراجعه کنید) 
  •   کاردک
  •  اسفنج
  • یک پیمانه پودر سیمان سفید
  • سه پیمانه پودر خاک سنگ

شيوه كار:

تمام سطح گلدان خود را با کاردک آغشته به چسب کاشی کنید و بعد سنگ‌های کوچک را روی آن بچسبانید اين كار زمان‌بر است و يك يا دو روز طول می‌کشد تا چسب سنگ‌ها کاملاً خشك و محكم شود.




بعد از خشک و سفت شدن سنگ‌ها روی سطح کار دوغاب بریزید بهتر است براي درست كردن دوغاب از تركيب (چسب سنگ و آب ) استفاده كنيد . دقت کنید به‌قدری آب در چسب کاشی بریزید که نه شل باشد نه سفت، وقتی آب را در چسب ریختید آن را خوب هم بزنید

بزنید و روی سطح گلدان بریزید. وقتی دوغاب کاملاً خشک شد، با یک ابر خیس روی سنگ‌ها بکشید تا تمیز شوند.

اما اگر بخواهيد از ملات ديگر استفاده كنيد می‌توانید پيشنهاد زير را بخوانيد اگر چه‌، کار با ملات كه در بالا توضيح داده شد (چسب سنگ+ آب) بسيار راحت‌تر است.



  • براي درست كردن دوغاب می‌توانید یک پیمانه پودر سیمان‌سفید و سه پیمانه پودر خاک‌سنگ را باهم مخلوط ‌کنید. سپس آن را از الک رد کنید تا پودر یکنواختی حاصل شود سپس مقداری از آن را داخل ظرفی ریخته و کم‌کم به آن آب اضافه كنید تا به‌صورت خمیر درآید این خمیر باید غلظتی شبیه ماست داشته باشد بهتر است برای سطوح تخت چگالی خمیر بیشتر باشد و برای سطوح دیگر خمیر با چگالی کمتر (مایع‌تر) باشد؛ سپس بین پنج‌تا ده دقیقه به خمیر استراحت بدهید خمیر بندکشی (دوغاب) آماده است.

حال کم‌کم آب به پودر بندكشی خود اضافه كرده و ورز دهید تا خمیری نه‌چندان سفت به دست آید. این خمیر را روی كار با یك كاردك لاستیكی یا با دست بمالید و مطمئن شوید ملات کاملاً فضای خالی بین سنگ‌ها را پرکرده است. دقت كنید جاهایی از ملات كه سوراخ یا حباب هوایی باقی‌مانده پركنید .سپس بعد از پانزده دقیقه ملات اضافه‌ای را كه روی سنگ‌ها باقی‌مانده با یك اسفنج نرم كمی مرطوب پاک‌کنید. ملاتی كه به‌صورت یک‌لایه نازك روی کاشی‌ها باقی می‌ماند بعداً با یك دستمال خشك کاملاً تمیز شود.



مشخصات کاردستی
مواد لازم : سنگ
روش اجرای کاردستی : با الگو ، بدون الگو و خلاق ، ثابت
اتصالات : چسبی
اجرا کننده : پروانه کیانیان