قاب عکس موزاییک کاری

ابعاد کاردستی : حجمی (سه بعدی)
گروه سنی : ٨ تا ۱٨ سال به بالا

از اين شيوه براي درست كردن انواع موزاييك كاري ها با سفال ،چيني ، سنگ،چوب بكار مي رود. و هدف از اين آموزش آشنايي با چگونگي چسباندن تكه كاشي ها و ريختن صحيح دوغاب(ملات ) روي طرح است.
ظروف چيني يا سراميكي شكسته خود را دور نياندازيد شما مي تواند آثار هنري كاربردي زيبايي از آن ها بسازيد

شرح کاردستی

طرح خود را بامداد روی قاب چوبي پیاده كنید.

اگر قطعات كاشی یا چینی شما بزرگ است با چكش آن را به قطعات کوچک‌تری تقسیم كنید. بهتر است در هنگام استفاده از چكش كاشی یا چینی را بین دولایه پارچه قرار دهید و ضربه‌های آرامی از روی پارچه به آن وارد كنید.


تکه‌های كاشی را طبق طرحی كه روی چوب کشیده‌اید با چسب چوب بچسبانید .بهتر است قاب شما به‌صورت افقی روی یك میز یا زمین قرار داده شود. بین قطعات كاشی بسته به نوع كار باید بین ۳ تا ۵ میلی‌متر فاصله باشد.قسمت عمده زیبایی كار بسته به همین فاصله است كه بعداً با ملات پر می‌شود.

بعد از اتمام چسباندن کاشی‌ها بهتر است یك روز بگذرد تا چسب کاملاً خشك و کاشی‌ها روی كار کاملاً محكم شوند .حال کم‌کم آب به پودر بندكشی خود اضافه كرده و ورز دهید تا خمیری نه‌چندان سفت به دست آید. این خمیر را روی كار با یك كاردك لاستیكی یا با دست بمالید(حتماً دستكش بپوشيد) و مطمئن شوید ملات کاملاً فضای خالی بین کاشی‌ها را پرکرده است. دقت كنید جاهایی از ملات كه سوراخ یا حباب هوایی باقی‌مانده پركنید .سپس بعد از پانزده دقیقه ملات اضافه‌ای را كه روی کاشی‌ها باقی‌مانده با یك اسفنج نرم كمی مرطوب پاک‌کنید. ملاتی كه به‌صورت یک‌لایه نازك روی کاشی‌ها باقی می‌ماند بعداً با یك دستمال خشك نیز کاملاً تمیز می‌شود.


بعد از گذشت حدود یك ساعت و زمانی كه ملات تقریباً خشك شد با یکپارچه خشك باقیمانده ملاتهایی را كه روی کاشی‌ها هست کاملاً تمیز كنید. دقت كنید در این مرحله هنوز بندکشی کاملاً خشك نشده و اگر دستمال را خیلی محكم روی بندکشی‌ها بكشید بندكشی پستی‌وبلندی پیدا می‌کند و از زیبایی آن كاسته می‌شود.



 تهيه يك نمونه دوغاب:

یک پیمانه پودر سیمان‌سفید و سه پیمانه پودر خاک‌سنگ و را باهم مخلوط می‌کنیم سپس آن را از الک رد می‌کنیم تا پودر یکنواختی حاصل شود. سپس مقداری از آن را داخل ظرفی ریخته و کم‌کم به آن آب اضافه كنید تا به‌صورت خمیر درآید.

این خمیر غلظتی شبیه ماست باید داشته باشد.بهتر است برای سطوح تخت چگالی خمیر بیشتر باشد(غليظ تر)  و برای سطوح دیگر خمیر با چگالی کمتر (مایع‌تر) باشد.

سپس بین پنج‌تا ده دقیقه به خمیر استراحت می‌دهیم. خمیر بندکشی (دوغاب) آماده است.

مي توانيد براي پر كردن فاصله فضای خالی بین کاشی‌ها شكسته هاي روي سطح كارتان از آن استفاد كنيد.ملات کاملاً فضای خالی بین کاشی‌ها را پركند.

مشخصات کاردستی
مواد لازم : سنگ
روش اجرای کاردستی : با الگو ، بدون الگو و خلاق ، ثابت
اتصالات : چسبی
اجرا کننده : پروانه کیانیان