تکنیک پاشیدن رنگ

دسته : تکنیک ها
ابعاد کاردستی : مسطح (دوبعدی)
گروه سنی : ٨ تا ۱٨ سال به بالا

آموزش تکنیک های نقاشی

شرح کاردستی

یکی از روش های بسیار سرگرم کننده و جالب توجه، روش پاشش رنگ است. در این روش، همان طور که از نامش پیداست باید رنگ را روی سطح بپاشید. این کار با قلم مو صورت می گیرد. روش اعمال این کار کمی پیچیده است. این روش چندان برای افرادی که تازه نقاشی را شروع کرده اند مناسب نیست، به این دلیل که نمی توانند کنترل رنگ ها و قلم مو را آن طور که باید در دست داشته باشند. 

این روش بیشتر توسط افرادی انجام می شود که مایلند اثرشان حالت دانه دانه باشد. این تکنیک حالت بافت به نقاشی می بخشد و نقاشی فرمی متفاوت پیدا می کند. این روش را نمی توا ن با آبرنگ یا رنگ روغن به این خوبی اجرا کرد. نتیجه چنین کاری با رنگ های ذکر شده به هیچ وجه خوب نیست. اما با استفاده از رنگ های آکریلیک و پاشیدن آنها روی بوم می توان تصاویری زیبا خلق کرد.



1-بوم خود را روی زمین بگذارید.

2- رنگ را به روش‌های مختلف روی بوم بگذارید. فکر نکنید وقتی دارید نقاشی می‌کشید نمی‌توانید بوم را حرکت بدهید. می‌توانید کار را روی زمین شروع کنید و بعد وقتی رنگ هنوز خیس است بوم را بلند کنید تا طرح‌های منحصربه‌فردی بیافرینید.

در اینجا  قرار نیست تصویری به نمایش بگذارید بلکه روی فرایند به‌کارگیری رنگ تمرکز می‌کنید. کاربردهای متنوعی را به کار بگیرید و ببینید کدام را بیش‌تر دوست دارید.

3-رنگ‌ها را مستقیم روی بوم مخلوط کنید.

چون تمرکز این سبک بیش‌تر روی فرایند نقاشی کشیدن است، نباید نگران خلق پالت خاص برای کار کردن پیش از شروع کار باشید.زمانی که نقاشی می‌کشید رنگ‌ها را انتخاب کنید.

4-اگر دوست دارید رنگ را روی بوم بریزید.

5-این کار روشی فوق‌العاده برای خلق تصاویر منحصربه‌فرد و ازپیش‌فکرنشده است. می‌توانید مقدار خیلی زیاد یا خیلی کم رنگ روی بوم بریزید. هم‌چنین می‌توانید ارتفاعی که از آن رنگ را می‌ریزید بالا یا پایین درنظر بگیرید. اگر از خیلی بالا رنگ بریزید بیش‌تر پخش می‌شود ولی اگر از نزدیک بریزید کنترل و دقت بیش‌تری دارید.

بگذارید قلم‌مو روی بوم حرکت کند و نگران نباشید چه می‌کشید. این‌طوری تجربه‌ی نقاشی کردن مهم می‌شود نه نتیجه‌اش.

6-هر وقت احساس کردید نقاشی کامل شده بس کنید.



مشخصات کاردستی
مواد لازم : کاغذ و مقوا
روش اجرای کاردستی : بدون الگو و خلاق ، ساده
اتصالات : بدون اتصال
اجرا کننده : پرستو کیانیان