کار با گواش

دسته : تکنیک ها

استفاده از تکنیک گواش به کودکان این امکان را می دهد تا احساسات فردیشان را بدون توجه به روش غلط و درست بیان کنند و آنها را به صورت گام به گام با مهارت ها و مفاهیم مرتبط با نیازها وعلائق شان آشنا می سازد.

شرح کاردستی

در تکنیک گواش قلم موهایی استفاده کنید که نرم و صاف باشند. برای پوشش سطح های بزرگتر از قلم مو با شماره بیشتر (مثلا شماره 8)  و برای سطح های کم و خطوط از قلم موی شماره  پایین (برای مثال شماره 2) استفاده کنید. برای  خطوط برجسته نمای اشکال و فرم های یک اثر غالبا از قلم موی درجه ی ۲و ۳ استفاده می شود و بالاخره برای قلمگیری ، ریزه کاری ها و نگاره های کار از قلم موی صفر و دوصفر (صفرصفر) استفاده می کنند.

 در مورد کاغذ نیز اشاره می شود که کاغذ های ضخیم یا مقوا پیشنهاد خوبی است. کاغذ فیل نشان نیز مناسب است چون از زبری مناسبی برخوردار است . توجه داشته باشید از مقواها یا کاغذهایی استفاده کنید که سطح براق نداشته باشند. استفاده از یک کاسه آب و یک تکه پارچه نیز در کنار ابزار خود فراموش نکیند.

 ابتدا رنگ ها را تک تک مورد بررسی قرار داده و سپس با دو رنگ که ترجیحا دو رنگ مکمل است کار می کنیم بعد به سراغ رنگ های مشابه می رویم و بعد تشویق به ترکیب می کنیم.

کار با این تکنیک در عین اینکه ساده به نظر می رسد ولی مانند هر تکنیک دیگری نیاز به تمرین و دقت دارد و تلاش بیشتر باعث خلق آثار بسیار زیبایی در این تکنیک محبوب می شود.

گواش شباهت هایی با آبرنگ دارد. از جمله اینکه در هر دو تکنیک گواش و آبرنگ از آب به عنوان ماده رابط استفاده میشود.

 توجه :گواش به میزان آب کمتری نیاز دارد. رنگ گواش مات و مخملی است و برخلاف آبرنگ پوشش رنگی بالایی دارد و لایه های زیرین رنگ را به خوبی می پوشاند.

به میزان استفاده از رنگ و غلظت آن در تکنیک گواش باید توجه کرد. اگر قشر خیلی ضخیمی از رنگ گواش را بر کاغذ استفاده کنیم، رنگ ترک می خورد و میریزد. و در مقابل نباید رنگ را رقیق استفاده کرد چون پوشانندگی آن یکدست نخواهد بود و لکه و غیر یکنواختی پوشش در کار نمود می کند.

در  نقاشی با گواش برای کمرنگ کردن هر رنگی باید از مخلوط رنگ سفید و رنگ مورد نظر استفاده کرد. به طور کلی در گواش میتوان از ترکیب رنگ بهره برد.

بهتر است گواش را مانند آبرنگ از روشن به تیره کار کرد. گرچه رنگ های گواش پوشانندگی خوبی دارند، با این وجود روشن تر کردن جای تیره در گواش دشوارتر از تیره کردن جای روشن است.


تفاوت آبرنگ و گواش

 در آبرنگ یا نقاشی رنگ ها شفاف به نظر می رسند و شاید تفاوت عمده ی تکنیک گواش و آبرنگ در این باشد که در آبرنگ چنان که از نام آن بر می آید هنرمند برا ی ایجاد تونالیته ی رنگی رنگ ها را با آب ترکیب می کند و ملایمت و شفافیت رنگ ها نیز از همین جا ناشی می شود.  حال آن که در تکنیک گواش اصولا از رنگ ها برای پوشاندن سطوح استفاده می شود و به تعبیر عامیانه تر در گواش رنگ ها یکپارچه و تخته تخته به کار برده می شوند .

مشخصات کاردستی
اجرا کننده : پرستو کیانیان