تکنیک نقاشی با شابلون

دسته : تکنیک ها

آموزش تکنیک های نقاشی

شرح کاردستی


مواد مورد نیاز

- قلم مو

- مقوای آبرنگ

- تخته شاسی

- چسب کاغذی

قبل از هر کاری مقوا را با چسب کاغذی بر روی تخته محکم کنید

به این صورت که چهار طرف کاغذ را چسب کاغذی بزنید و آن را بر روی تخته شاسی محکم کنید.

با قلم مو رنگ آبرنگ یا گواش را بر روی کاغذ بکشید.

شابلون .شابلون ( الگو ) از چیزی که در زیر آن قرار گرفته در برابر رنگ و یا با فراهم آوردن فضایی برای رنگ آمیزی از باقی کاغذ محافظت می کند . از هر چیزی می توان به عنوان شابلون استفاده کرد : ابزار ، سکه ، کاغذهای بریده شده به اشکال گوناگون ، تور و یا دستمال 


نکته هایی در مورد کار با شابلون:

  1. قلم موی مناسب این کار قلم موی استنسیل می باشد . آن را در جهت بالا پایینی و سریع حرکت دهید تا رنگ را بر روی شابلون تان بزنید . این کار به جلوگیری از رفتن رنگ به زیر لبه های شابلون کمک می کند . استفاده از یک اسفنج ، غلطک کوچک و یا اسپری رنگ هم نتیجه بخش خواهد بود .
  2. به جای شروع از مرکز به بیرون رنگ آمیزی را از قسمت لبه های شابلون آغاز کرده و کار را به سمت مرکز ادامه دهید . باز هم این کار به بازداشتن رنگ از نفوذ به لبه های شابلون کمک می کند چرا که کمتر محتمل است شما به طور تصادفی با قلم مو به لبه ها ضربه بزنید .
  3.  قلم مو را بیش از حد به رنگ آغشته نکنید آن چنان که از لبه های شابلون به زیر آن تراوش کند . قلم مو را به قدری به رنگ آغشته کنید که انتهای موهای قلم مو به طور یکنواخت از رنگ پوشانده شود ؛ هر گونه رنگ اضافه را با کشیدن روی تکه ای کاغذ یا پارچه بگیرید .
  4. با به کار گیری دو لایه ی نازک رنگ به جای یک لایه ی ضخیم به نتیجه ی بهتری دست پیدا می کنید . قبل از به کار گیری لایه ی دوم صبر کنید تا لایه اول کاملاً خشک شود .
  5. شابلون را با استفاده از تکه ای چسب و چسباندن آن از بالا و پایین ، در جای خود ثابت نگه دارید .
  6. برای استفاده از بیش از یک رنگ در شابلون از یک نوار چسب ( کاغذ ، روزنامه … ) استفاده کنید تا قسمت هایی از شابلون که آن رنگ بخصوص را نمی خواهید ، بپوشانید .
  7. اگر از شابلون های مختلف استفاده می کنید ، ابتدا آن را بر روی تکه ای کاغذ آزمایش کنید . بسیار راحت تر می باشد که به جای نقاشی کردن بر روی سطح مورد نظر نهایی ، در این مرحله متوجه شوید که چیزی به درد نمی خورد و آن را اصلاح کنید .
  8. عکس های رادیولوژی قدیمی برای برش های شابلون عالی هستند . پس چنان چه متأسفانه نیازمند یکی از آن ها بوده اید ، آن را دور نیاندازید .
  9. اگر می خواهید الگوهای تکراری انجام دهید ، به طور مرتب شابلون تان را در آب گرم بشویید تا رنگ را از لبه ها بزدایید . در مورد شابلون های کاغذی یا مقوایی ، رنگ اضافه را پاک کنید ، سپس شابلون را برای لحظه ای رها کنید تا پیش از استفاده ی مجدد رنگ روی آن خشک شود .
  10.  بدیهی است که شابلون برای قابل استفاده بودن نیاز دارد که صاف و تخت باشد . برای جلوگیری از چین و چروک خوردن شابلون ، آن را بین دو تکه مقوا یا کاغذ مقوایی قرار داده و در جایی تخت مانند کتاب  قرار دهید .



مشخصات کاردستی
اجرا کننده : پرستو کیانیان