خلق بافت با مشما

دسته : تکنیک ها
ابعاد کاردستی : مسطح (دوبعدی)
گروه سنی : ۱٠ تا ۱٨ سال به بالا

آموزش تکنیک های نقاشی

شرح کاردستی


برای خلق بافت با مشما در نقاشی آبرنگ مراحل زیر را دنبال کنید :

  1. مشما را به تکه های قابل استفاده ببرید . لزومی ندارد که بسیار دقیق باشید . هر اندازه ای به درد خواهد خورد .
  2. مشما را مچاله کنید . بسته به ایده ای که در نظر دارید و بسته به موضوعی که می خواهید بافت را بر روی آن اعمال کنید ، مشما به صورت مچاله یا کشیده استفاده می شود .
  3. قلم موی تخت ۱ اینچ را بردارید . تمام سطح کاغذ را خیس کرده و تعدادی رنگ بر روی کاغذ قرار دهید . می بایستی رنگ ها را انتخاب کنید . اگر نامطمئن هستید از اینکه چه رنگی خوب به نظر خواهد رسید ، سعی کنید از سه رنگی که در چرخه ی رنگ در کنار هم قرار دارند ( رنگ های مشابه ) استفاده کنید . رنگ ها را کمی تیره تر و غلیظ تر درست کنید در حالی که هنوز شفاف باشند . مشما مقداری از رنگ را بر می دارد بنابراین رنگ پس از خشک شدن ، روشن تر خواهد شد . اگر از رنگ های کم رنگ تر استفاده کنید نتیجه نه چندان مشخص اما کماکان مؤثر خواهد بود .
  4. مشمای مچاله شده را بر روی رنگ خیسی که روی کاغذ به کار برده اید ، قرار دهید . برای طرح هایی که با کشیدن مشما به دست می آید ، می بایستی که مشما را از طرفین به فرم چین دار بکشید و بر روی رنگ خیس قرار دهید . رنگ حتماً باید خیس باشد تا این روش نتیجه بخش باشد . خودتان را از بابت قرار دادن مشما بر روی مناطق خشک نگران نکنید زیرا هیچ اتفاقی پیش نخواهد آمد .

شما می توانید به مشمای قرار گرفته بر روی رنگ کلک زده و آن را با انگشتتان در اطراف بچرخانید تا همان طرح و شکلی را که دوست دارید ایجاد کنید . بگذارید تا برخی قسمت های مشما کاغذ را لمس کند و برخی قسمت ها نه تا اشکال و فرم های کوچکی را در همه جا بیآفرینید . اگر مشما در تماس با کاغذ نماند ، از وسیله ای هم چون قوطی یا بطری برای سنگین کردن آن استفاده کنید .

  1. اجازه دهید تا زمانی که رنگ خشک نشده ، مشما بر روی کاغذ بماند و بعد آن را بردارید . زمان کمی طول خواهد کشید تا رنگ خشک شود.


مشخصات کاردستی
مواد لازم : کاغذ و مقوا
روش اجرای کاردستی : بدون الگو و خلاق ، ساده
اتصالات : بدون اتصال
اجرا کننده : پرستو کیانیان