سس غواص

دسته : علمی
گروه سنی : ٨ تا ۱۵ سال

شرح کاردستی

آنچه نیاز دارید..

بطری نوشابه خانواده تمیز با درپوش

بسته سس گوجه فرنگی

کاسه

آب

شرح کاردستی

به سس گوجه فرنگی فرمان بدهید!

افراد تصور می کنند که شما توانایی تکان دادن اجسام با ذهنتان را دارید. آیا این کار با قدرت ماورایی است؟ خیر بلکه کاملا علمی است.

* ابتدا باید ببینید که بسته بندی سس گوجه فرنگی چگونه روی آب می ماند. کاسه را با آب پر کنید و بسته سس را در آن بگذارید. اگر شناور ماند خوب است، اگر به ته ظرف رفت نگران نشوید. این نشان می دهد که فشار اتمسفر در بسته بندی، به حباب های هوای داخل آن نیروی زیادی وارد می کند تا فرو رود. اگر این اتفاق رخ داد باید به فروشگاه بروید و بسته سس گوجه فرنگی که بتواند شناور بماند را پیدا کنید.

* بسته سس را از کناره ها فشار دهید تا تقریبا شبیه به یک مکعب مستطیل شود. آن را باز نکنید.

* بطری را تا لبه از آب پر کنید و در پوش را ببندید. 

* بدنه بطری را فشار دهید تا بسته بندی به پایین برود. بطری را رها کنید تا بسته بندی به بالا بیاید. با تنظیم فشار می توانید کاری کنید تا بسته سس گوجه فرنگی غوطه ور بماند!

این آزمایش چگونه کار می کند؟

 بسته سس شناور می ماند زیرا زمان بسته بندی در کارخانه مقداری حباب هوا در داخل آن باقی می ماند. اگر بسته سس در ابتدا به داخل آب فرو رود یعنی حباب های هوا در آن بسیار کم هستند. وقتی بدنه بطری را فشار می دهید و آب فشار را به بدنه ی بسته انتقال می دهد، این فشار فضای بین حباب های هوای داخل بسته سس را کم می کند. به این دلیل است که گاز ها قابلیت انقباض بسیار بیشتری نسبت به مایعات دارند. با فشرده شدن هوای داخل بسته، طبق قانون چگالی (چگالی برابر است با جرم تقسیم بر حجم) چگالی بسته سس افزایش می یابد و بسته به سمت پایین حرکت می کند. وقتی فشار را از بطری بر می دارید هوا داخل بسته مجددا منبسط شده و حجمش زیاد می شود و چگالی بسته کاهش می یابد بنابراین بسته سس دوباره روی آب شناور می شود.

اطلاعات افزوده در اینجا چگونگی تبدیل این پدیده به یک آزمایش پژوهشی نشان داده می شود. این سوالات را از خودتان بپرسید: آیا سایز بطری بر فرو رفتن بسته بندی تاثیر می گذارد؟ بسته بندی غذاهای دیگر مانند کچاپ، خردل و سس سویا چگالی یکسانی دارند؟ آیا دمای آب بر چگالی بسته بندی تاثیری دارد؟


مشخصات کاردستی
گردآورنده : پریسا حسنی