پول خود را بسوزانید

دسته : علمی
گروه سنی : ۱٠ تا ۱٧ سال

شرح کاردستی

آنچه نیاز دارید..

الكل

شیشه‌های جداره دار

کپسول آتش‌نشانی

آب

انبر

شرح کاردستی

تابه‌حال «آتیش به مالتون» زدید؟!

احتمالاً فکر هوشمندانه‌ای نیست تا یک چک‌پول ۵۰ هزارتومانی را در مایع قابل اشتعالی خیس کنیم و آن را آتش بزنیم اما آن کاری که قرار است تا در این آزمایش انجام دهیم همین کار احمقانه است. البته شما می‌توانید از یک اسکناس ۱۰۰۰ تومانی استفاده کنید در این صورت زیاد عرق نخواهید کرد! نکته‌ای برای تمام این سوختن وجود دارد و آن این است که بتوانیم حیرت دیگران را تا آنجا که می‌توانیم برانگیزیم. البته اسکناس واقعاً هرگز نخواهد سوخت (البته اگر این کار را درست انجام دهید). در اینجا قصد داریم ببینیم چه قاعده علمی در پشت این آزمایش وجود دارد.

١.با آماده کردن ترکیب آب و الکل شروع کنید یعنی بدین‌صورت که ۷۱ میلی‌لیتر از الكل ۷۱ درصد را با ۳۱ میلی‌لیتر آب ترکیب کرده و به‌طور کامل این دو مایع را به هم بزنید.

۲.یک اسکناس ۱۰۰۰ تومانی را از دوستان قرض بگیرید. قانون اول: هرگز از اسکناس خودتان استفاده نکنید!

٣. اسکناس را داخل محلول آب و الکل ببرید و وقتی‌که کاملاً مطمئن شدید که کاملاً خیس‌خورده است اسکناس را با انبر بردارید و آن را خوب بتکانید تا مایع اضافی در آن نباشد.

۴. محلول را به‌جای مطمئن ببرید (دور از محیطی که قصد دارید که آن را آتش بزنید)

۵. یکسر اسکناس را با انبر بردارید و انتهای اسکناس را آتش بزنید. اسکناس در این هنگام به نظر خواهد آمد که دارد آتش می‌گیرد اما نباید بسوزد. موقعی که شعله کاملاً خاموش بشود با خیال راحت می‌توانید به اسکناس دست بزنید. البته باید اسکناس به‌اندازه کافی برای دست زدن خنک شده باشد. شما می‌توانید این نسبت‌های آب و الکل را نیز امتحان کنید که به نوع الكلی که در دسترس شماست بستگی دارد. ۵۱ میلی‌لیتر ایزوپروپیل الکل ۹۹ درصد را با ۵۱ میلی‌لیتر آب ۵۱ میلی‌لیتر اتيل الكل ۹۵ درصد با ۵۱ میلی‌لیتر آب ۷۱ میلی‌لیتر الكل معمولاً ۷۱ درصد با ۳۱ میلی‌لیتر آب الكل تقریباً شعله آبی نامرئی دارد. بنابراین کمی نمک خوراکی را به محلول آب و الکل اضافه می‌کنیم تا این شعله مرئی‌تر شود.

چگونه این آزمایش عمل می‌کند؟

تا حالا احتمالاً حدس زده‌اید که اگر آن را در محلول الكل خالص فرومی‌کردید پول واقعاً می‌سوخت. پس راز این آزمایش در اضافه کردن آب به این محلول است. آب موجود در محلول آب و الکل بیشتر انرژی گرمایی را که در هنگام آتش زدن اسکناس تولید می‌شود جذب می‌کند. دمای اسکناس بالاتر از دمایی نمی‌رود که برای سوختن کاغذ نیاز است. این آب ابتدا حرارت می‌بیند تا به نقطه‌جوش برسد و سپس به خاطر گرمای احتراق الكل در حال سوختن تبخیر می‌شود. اگر شما مقدار آب را در این محلول کم کنید اسکناس احتمالاً می‌سوزد یا حتی ممکن است آتش بگیرد.


مشخصات کاردستی
گردآورنده : پریسا حسنی