حباب های هندسی

دسته : علمی
گروه سنی : ٩ تا ۱۵ سال

شرح کاردستی

آنچه نیاز دارید..

آب مقطر

صابون ظرفشویی

مایع ظرفشویی

گلیسرین (در صورت دلخواه)

سطل یا محفظه ۸ لیتری

سیم های تزئینی

نی نوشیدنی

محلول حباب ساز (در صورت دلخواه)

مکعب ساز حباب (در صورت دلخواه)

شرح کاردستی

آیا تا به حال حباب مکعبی ساخته اید! حباب ها چیزهایی نیستند که بتوان آنها را به راحتی در اطراف خود پیدا کنید. در این آزمایش به شما نشان خواهیم داد که چگونه با استفاده از مایع ظرفشویی و آب بتوانید حباب هندسی و یا مکعبی بوجود بیاورید.

آیا حباب های مکعبی وجود دارند؟ این همان سوالی است که امروز قصد داریم به آن پاسخ بدهیم، و البته پاسخ مثبت است. بله، وجود دارند به شرطی که از راز آن با خبر باشید. به راحتی می توانید حباب های مکعبی بسازید و با استفاده از آنها مفاهیمی همچون غشاء صابونی و فشار سطح را به دانش آموزان خود یاد دهید. اکنون آماده شوید تا یاد بگیرید چگونه دوستان خود را شگفت زده کنید.

آزمایش ساخت محلول حبابی

١. سطل را با آب مقطر پر کنید.

۲.یک چهارم فنجان مایع ظرفشویی اضافه کنید. شاید لازم باشد تا آب را همراه با مایع مورد نظر کمی به هم بزنید. سعی کنید از مایع های ظرفشویی که دارای مواد ضد باکتری هستند استفاده نکنید.

٣. اگر فقط مایعی را در دسترس داشتید که خاصیت ضد باکتری را شامل بود، مقداری گلیسیرین به محلول حباب خود اضافه کنید.

۴. حالا با دستان خود محلول را به آرامی ترکیب کنید. اگر بخواهید حباب های شما شفاف و شیشه ای به نظر بیایند سعی کنید که در قسمت سطح کف تولید نکنید. اگر لازم بود می توانید مقدار مایع ظرفشویی بیشتری را به آب اضافه کنید.

 ۵. محلول های حبابی نیز هر چه بیشتر راکد بمانند کارایی بهتری خواهند داشت. به همین دلیل اگر امکان آن برای شما وجود دارد سعی کنید تا محلول را از یک روز قبل آماده کنید.

بدون استفاده از گلیسرین نیز می توان حباب های خوبی ساخت اما اضافه کردن گلیسیرین مانع از تبخیر شدن آب می شود و در نتیجه باعث می شود تا حباب های قویتر و با ماندگاری بالاتری بسازید.

ساخت حباب درست کن مکعبی

١. با استفاده از قیچی هر یک از ۱۲ عدد سیم تزئینی به اندازه ۱۵ سانتی متر و ۱۲ عدد نی نوشیدنی به اندازه ۱۳ سانتی متر ببرید. (ابعاد مکعب را به شکلی انتخاب کنید که مطمئن باشید به صورت کامل در داخل محلول قرار می گیرد.)

۲. سه سیم تزئینی بردارید و از سر سیم ها به صورت هرمی به هم وصل کنید. این کار را ادامه دهید تا چهار هرم درست کنید.

٣. نی‌هایی را که قبلا آماده کرده بودیم را به عنوان روکش سیم ها استفاده کنید.

۴. هرم ها را به هم وصل کنید تا یک شکل مکعبی حاصل شود.

ساخت حباب مکعبی ..

١.حباب ساز را به داخل محلول فرو ببرید، مطمئن شوید که کاملا در داخل محلول قرار گرفته باشد، سپس آن را خارج کنید.

۲. به آرامی و آهسته مکعب را تکان دهید تا دقیقا حبابی را بوجود بیاورید که مطابق با تصویر سمت راست باشد.

٣. دستگاه حباب ساز را بر روی سطحی صاف قرار دهید تا مطمئن شوید که حباب دیگر تغییر نمی کند.

۴. از قسمت بالای مکعب حبابی را وارد کنید به شکلی که حباب جدید دقیقا در قسمت وسط حباب مکعبی قرار دهید.

۵. حالا نگاه کنید، حبابی را شما در قسمت وسط قرار دادید از حالت کروی به حالت مکعب تغییر شکل می دهد.

این آزمایش چگونه عمل می کند؟

حباب ها به دلیل کشش سطحی آب بوجود می آیند. اتم های هیدروژن در یک ملکول آب جذب اتم های اکسیژن دیگر ملکول های آب می شوند. از آنجایی که یکدیگر را خیلی دوست دارند جذب هم می شوند.. پس چرا حباب ها کروی شکل هستند؟ فیزیکدان ها این تعریف را دارند که حباب ها همواره بیشترین مقدار هوا در کمترین مقدار محلول حباب جا می دهند، به همین دلیل است که آنها همیشه کروی شکل هستند. در این آزمایش، زمانی که وسیله حباب ساز را به داخل محلول حباب فرو می برید، محلول مورد نظر در داخل نی جاری می شود و حباب ها به کناره های آن می چسبند و باعث تشکیل حالت مکعبی می شوند.




مشخصات کاردستی
گردآورنده : پریسا حسنی