سس و سکه

دسته : علمی
گروه سنی : ٩ تا ۱۵ سال

شرح کاردستی

آنچه نیاز دارید..

سکه های کثیف (سکه های مسی برای این آزمایش بهتر است).

سس ساندویچ (سس گوجه فرنگی)

سرکه

رب گوجه فرنگی

نمک

بشقاب های کوچک

نوار چسب یا یادداشت چسب دار

شرح آزمایش

سکه هایتان را با سس بشویید!

آیا می توانید با سس ساندویچ تیرگی سکه را پاک کنید؟

 باور کنید یا نه، سس ساندویچ می تواند سکه ها را تمیز کند اما چگونه؟

چه ماده ای در سس ساندویچ کار تمیز کردن را انجام می دهد؟

 جک اسپنگلر هشت ساله این سوالات را به عنوان بخشی از پروژه علمی اش مطرح کرد و کشفی حیرت انگیز انجام داد.

١. اجازه دهید ثابت کنیم که سس ساندویچ به خوبی کار تمیز کردن سکه ها را انجام می دهد. چند سکه کثیف را در بشقاب قرار دهید و روی آنها را با سس ساندویچ بپوشانید. با انگشتتان تمام سطح سکه ها را به سس آغشته کنید. (تنها یک طرف سکه را سس بزنید) به یاد داشته باشید که دستتان را بشویید و آنها را لیس نزنید (سکه ها واقعا کثیفند و برخی از سس های ساندویچ واقعا تند هستند!)

٢. اجازه دهید سس به مدت دو دقیقه روی سکه ها بماند.

٣. سکه ها را با آب در ظرفشویی بشویید و به تفاوت میان بالای سکه که به سس آغشته بوده و پشت آن نگاه کنید. افسانه نیست... سس باعث این اتفاق شده است.

 بنابراین چه ماده ای قدرت تمیز کردن را به سس داده است؟ اجازه دهید آن را بیابیم...

 ١. دو یا سه سکه ای که به یک اندازه کثیف است را در هریک از چهار بشقاب قرار دهید. از نوار چسب یا یادداشت چسب داری(استیکر) برای علامت دار کردن هر بشقاب با ماده ای که آن را آزمایش کرده اید استفاده کنید (سرکه، رب گوجه فرنگی، نمک و آب).

 ۲. روی سکه ها را با ماده های مختلف بپوشانید تا به مدت دو دقيقه روی آنها بماند.

 ٣. سکه ها را در هر بشقاب با آب بشویید. کدام ماده سکه ها را تمیز تر کرده است؟

 در نهایت تعجب هیچ یک از ماده ها کار تمیز کردن سکه ها را به خوبی انجام نداد. در واقع نتایج وحشتناک بود. کجای کار اشتباه بود؟ شاید دو یا بیشتر مواد باید با هم باشند تا در مقابل اکسید مس روی سکه عمل کنند. این فرضیه کمک کرد تا آزمایش دوم را با استفاده از ترکیب رب گوجه فرنگی، سرکه، و نمک انجام دهیم.

 ١. دو یا سه سکه ای که به یک اندازه کثیف است را در هریک از سه بشقاب قرار دهید. سه علامت قرار دهید که نشان دهنده این موارد این موارد باشد:

«خمیر گوجه فرنگی + سرکه»، «سرکه + نمک» و «خمیر گوجه فرنگی + نمک».

۲. سکه ها را با هر یک از ترکیبب ها بپوشانید و دو دقیقه به آن فرصت دهید تا عمل کند.

٣. سکه ها را با آب بشویید و مشاهدات خود را یادداشت کنید.

این آزمایش چگونه کار می کند؟

تمیز کننده خوب مخلوط سرکه و نمک است. نه سرکه و نه نمک هیچکدام به تنهایی سکه ها را تمیز نمی کنند اما وقتی با هم ترکیب شوند اتفاقاتی رخ می دهد. معمای شیمی پشت این واکنش پیچیده اما جالب است. وقتی که سرکه و نمک با یکدیگر ترکیب شوند نمک در محلول سرکه حل می شود و به یون های سدیم و کلرید می شکند. یون های کلرید با مس موجود در سکه ترکیب می شوند تا کثیفی یا اکسید مس را از سطح سکه پاک کنند. همچنین به خوبی می دانیم که ترکیب آب لیمو و نمک و سرکه در از بین بردن روکش اکسید مس روی سکه به میزان خیلی کمی موثر است اما این مواد تمیز کننده های خوبی هستند. اکنون به قدرت پاک کنندگی سس ساندویچ پی برده‌اید.

اطلاعات بیشتر:

 اگر می خواهید این آزمایش را برای پروژه علمی خود انجام دهید اما نمی خواهید به همین طریق انجام دهید یکی از این راه ها را دنبال کنید:

 قدرت پاک کنندگی سس ساندویچ، آب لیمو، و مواد اسیدی دیگری را روی سکه های کثیف با هم مقایسه کنید. کدامیک موثرتر است و چرا؟

قدرت پاک کنندگی سس ساندویچ را روی فلزهای کثیف بررسی کنید، سکه ها را به عنوان عامل قابل کنترل و فلزهای دیگر را به عنوان متغیر قرار دهید.

آزمایش سس ساندویچ تمیز کننده سکه به طور واضح تحقیق علمی حاضر را نشان می دهد و تمام نیازهای پروژه ای علمی را برطرف می کند.

 





مشخصات کاردستی
گردآورنده : پریسا حسنی