ساخت سفره هفت سین

ابعاد کاردستی : حجمی (سه بعدی)
گروه سنی : ٨ تا ۱۶ سال

سفره هفت سین را به کمک اعضا کودک و نوجوان پسر مرکز درست کردیم....
وبعد از سبز شدن سبزمون(مزرعه)
سفره هفت سین مان را به کمک دخترهای کودک مرکز چیدمان کردیم..
مربی راهنما:مریم پارساییان -مرکز یک زاهدان - استان سیستان وبلوپستان

شرح کاردستی

سبزه:گندم ها را به مدت دو روز خیس کرده، بعد بر روی سطح یونولیتی که برش داده بودیم وبا چتایی پوشیده شده بود پهن کردیم، هر روز بر روی آن آب می پاشیدیم تا سبز شود.

سیر، سیب وسنجد:

ابتدا طرح هر کدام رابر روی پونولیت ضخیم کشیده، برش داده و فرم مورد نظر را  به صورت حجمی برش دادیم ، برای صاف تر شدن سمباده نرم کشیدیم، ودر نهایت رنگ آمیزی شد

تخم مرغ  را هم با استفاده از یونولیت ضخیم به صورت حجمی در اورده و بعد از سمباده کاری با استفاده از پول‌های رنگی تزیینی کردیم


طرح ساعت و تنگ ماهی را هم روی یونولیت کشیده وبعد از برش رنگ آمیزی کردیم


ماهی را هم به صورت برجسته کشیده برش داده و رنگ کردیم و بر روی تنگ چسباندیم

سنبل :با استفاده از کاغذ کشی.
دو رنگ مورد نظر کاغذ کشی را به صورت اندازه های 3در 5 برش داده  بعد از وسط تا زده و کمی جمع می کنیم وبه کمک چسب یا سوزن ته گرد بر روی یک تیکه یونولیت باریک که به شکل بیضی درآوردیم کنار هم قرار می دهیم، با استفاده از مقوای سبز ساقه و برگ برایش برش می زنیم .

بعد از درست شدن سین ها وسبز شدن سبزه به کمک چوب های کباب چینی یا چوب های پرده حصیری سین ها را روی سبزه چیدمان کردیم،
سفره هفت سینمان آماده شد...!!!

برای درست کردن پرچین ها هم، با استفاده از چوب های خشک درختان، آنهارا در یونولیتهایی که برش داده بودیم فرو کرده و با چسب چوب محکم کردیم.
بعد از خشک شدن سطح یونولیت را با استفاده از لایه نازکی از گل رس رقیق شده پوشاندیم تا بعد از خشک شدن حالت ترک بردارد

مترسک:
دو دسته تی را به صورت بعلاوه(صلیب)
به هم وصل  می کنیم. اسکلت بدن و دستای مترسک،سر دست ها را برگها و شاخه های خشک می زنیم بعد رویش راتیکه ای چتایی به عنوان لباس می کشیم وبا استفاده از پارچه های رنگی روی لباس را چند وصله می زنیم.
برای صورت مترسک از یونولیت استفاده می کنیم و اجزای صورت را رنگ زده  وبرای موهایش از نخ ها وکامواهای رنگی استفاده می کنیم.ودر نهایت یک کلاه که با استفاده از نمد ضخیم درست شده. یک دایره به اندازه تقریبی قطر 20سانت و یک  مستطیل به طول مساحت مربع و عرض دلخواه ودر نهایت لبه اش را وصل میکنیم.

کلاغ:
برای حجم بدن کلاغ ها نیاز به یونولیت با ضخامت بالا  داریم، ویا اینکه یونولیت های با عرض کم را به هم می چسبانیم، بعد فرم بدن کلاغ ها را به شکل اشک کشیده برش زده ودر نهایت سمباده می زنیم. چشم ها بال ودم کلاغ را جدا برش داده و فرم می دهیم بعد وصل کرده و رنگ آمیزی می کنیم. کلاغ ها را می توانیم در اندازه های مختلف بسازیم.



مشخصات کاردستی
مواد لازم : چوب ، دانه ها ، پارچه ، نخ و کاموا ، مواد بازیافتی (دور ریختنی ها)
روش اجرای کاردستی : بدون الگو و خلاق
اتصالات : چسبی