پریسکوپ ۱

دسته : مکانیکی
ابعاد کاردستی : حجمی (سه بعدی)
گروه سنی : ۱٠ تا ۱٨ سال به بالا

شرح کاردستی

پیرابین یا پریسکوپ (Periscope) : ابزاری است برای دیدن اشیائی که بالاتر از سطح چشم بیننده‌اند (برای نمونه در زیردریایی) یا بگونه‌ای قرار دارند که دیدن مستقیم آنها میسر نیست. این ابزار تشکیل یافته‌است از یک لوله دراز، که در هر یک از دو سر آن منشوری راستگوشه چنان قرار داده شده‌است که نور در اثر تابش کلی درونی از روی وجه بزرگتر آنها با زاویه ۹۰c در هر منشور منحرف می‌شود، بنابراین نور از شیئی مورد نظر در راستای موازی با راستای اولیه  تابش از شیئی ولی پائین تر وارد چشم ناظر می‌شود.

پیرابین در امور نظامی مانند دیده‌بانی و همچنین در زیر دریایی ها ، خودروهای زرهی و تانک ها نیز به‌ کار می‌رود.



از یک پاکت شیر استفاده کنید و یا یک جعبه مقوائی و یا چوبی در همان ابعاد بسازید. 
سوراخی را در یک طرف بدنه جعبه و نزدیک سر آن در آورید . همچنین سوراخ مشابه دیگری در قسمت پشت جعبه و نزدیک ته آن با همان فاصله ایجاد نمایید . دو آینه جیبی را به موازات یکدیگر با زاویه شیب 45 درجه مطابق شکل قرار دهید و در مکانهای خود بچسبانید . 
جعبه را در نزدیکی چشم خود بصورت قائم نگه دارید و از درون سوراخ پایین نگاه کنید . اکنون به گوشه ای بروید و جعبه را طوری نگه دارید که یکی از سوراخ ها رو به بیرون باشد . از سوراخ دیگر نگاه کنید ، چه چیزی می بینید ؟‌ 

چیزهایی که در بالای سر شما و روبروی طرف دیگر جعبه قرار دارد را می توانید ببینید . بعلاوه ، گوشه و کناره های اطراف را هم می توانید نگاه کنید . 


نکته:

نور به وسیله آینه بالایی پریسکوپ به آینه پایینی آن منعکس می گردد . جسمی که در میدان دید سوراخ بالایی قرار داشته باشد می تواند از طریق سوراخ پایینی دیده شود . 

پریسکوپ در زیر دریائی جهت دیدن بالای آب مورد استفاده قرار می گیرد . در بعضی از نقاط دنیا تأتر ها مجهز به پریسکوپ می باشند به طوری که اگر در آنجا افراد قد بلندتری از شما نشسته باشند باز می توانید صحنه را ببینید . 






مشخصات کاردستی
مواد لازم : کاغذ و مقوا
روش اجرای کاردستی : با الگو
اتصالات : چسبی