سوخت نگاری

دسته : کاردستی
ابعاد کاردستی : مسطح (دوبعدی)
گروه سنی : ۱٢ سال
الگو : true

سوخته نگاری روی چوب با استفاده از هویه های مخصوص این کار که دارای نوک های با ضخامت های مختلف است انجام می گیرد ولی برای شروع کار ،شما با یه هویه 200 یا 300 وات می تونید شروع کنید.الگوی مورد نظرتون رو روی چوب بچسباندید و مانند نمونه پیش بروید. خیلی راحت...

شرح کاردستی


وسایل لازم برای سوخت نگاری :

چوب

سمباده پوساب شماره 60  - 120 - 400

هویه 60 وات

مداد سیاه نوک تیز

کاربن سیاه

طرح


  روش کار :

1.مرحله ی اول:

ابتدا تکه چوب مناسبی را که رنگ روشن داشته باشد انتخاب می کنیم و با استفاده از سمباده ی شماره 60 یک لایه از روی آن بر می داریم،در مرحله ی بعد با استفاده از سمباده ی شماره ی 120 زبری های چوب را می گیریم،در مرحله ی بعد با استفاده از سمباده ی شماره ی 400 سطح چوب را سیقلی می کنیم.



2. مرحله ی دوم:

طرحی را با توجه به اندازه ی چوب انتخاب کرده و به وسیله ی کاربن آن را روی چوب می کشیم. (کاربن را زیر طرح گذاشته و طرح را روی آن و بعد روی چوب می چسبانیم،بعد با مداد نوک تیز طرح را روی چوب می کشیم.) بعد از اتمام کشیدن،طرح را از روی چوب بر می داریم.

3.مرحله ی سوم:

هویه ی خود را روی پایه قرار داده و بعد به برق می زنیم ؛بعد از داغ شدن هویه شروع به سوزاندن قسمت های سیاه طرح روی چوب می کنیم. برای یکنوات شدن رنگ کار و زیبایی آن دستمان را به سمت  راست و چپ حرکت می دهیم؛ هرچه حرکت دست ما سریع تر باشد رنگ سوخت نگاری روشنتر و هر چه حرکت دست ما آرامتر باشد رنگ تیره تری به دست می آید. ابتدا ممکن است کار با هویه کمی سخت به نظر برسد ؛ولی به مرور دستتان روان می شود.





حالا ما یک سوخت نگاری زیبا برای  نصب در اتاق کارمان یا هدیه به دوستانمان داریم.



مشخصات کاردستی
مواد لازم : چوب
روش اجرای کاردستی : ساده
اتصالات : بدون اتصال
ایده پرداز : علی رضی- مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری عسلویه
گردآورنده : علی رضی- مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری عسلویه
اجرا کننده : علی رضی- مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری عسلویه