راز پوشک بچه

بهترین پوشک بچه کدام است؟

دسته : علمی

این آزمایش از سری آزمایش های مربوط به شناخت پلیمرها است. برای یادگیری بیشتر به آزمایش‌های دیگری که در مورد پلیمر است مراجعه کنید. این آزمایش‌ها را در بخش کاردستی‌های علمی سایت www.koodak24.ir می‌توانید مشاهده کنید

شرح کاردستی

کریستال های کوچک روی پوست نوزاد دیده می شود، در واقع راز پوشک یک بار مصرف و فوق العاده جاذب به خاطر همین کریستال های کوچک است. این کریستال های کوچک در حقیقت از جداره داخلی پوشک ایجاد و از پلیمرهای غیر سمی و بی خطر تشکیل شده اند که رطوبت پوست نوزاد را جذب می کند.

آنچه نیاز دارید

پوشک کامل نوزاد (برند های مختلف)

کیسه زیپ دار

فنجان

 آب

 روزنامه

 نمک

 قاشق

شرح آزمایش

یک پوشک جدید (استفاده نشده) را روی تکه ای روزنامه قرار دهید. به دقت دیواره داخلی آن را ببرید و همه مواد پنیه ای آن را جدا کنید. این مواد را در کیسه زیپ دار قرار دهید.

همه پلیمرهایی که ممکن است روی کاغذ ریخته شود را جمع کنید و با آن مواد در کیسه بریزید کمی هوا در کیسه بدمید تا مثل بالشی پف کند۔ سپسی کیسه را محکم ببندید.

به مدت چند دقیقه کیسه را تکان دهید تا پلیمرهای پوردی از مواد جدا شوند. دقت کنید که چه مقدار پودر در کیسه جمع می شود.

با دقت مواد را از کیسه خارج کنید و پلیمر خشکی را که جمع کرده اید را ملاحظه کنید.

پلیمر را در فنجان پلاستیکی محتوی آب بریزید. با انگشتان آن را هم بزنید تا غلیظ شود.

ماده ژل مانندی را که پلیمر و آب ایجاد کرده اند را مشاهده کنید. فتجان را وارونه کنید و ببینید که چگونه سفت و محکم شده است. ماده را بیرون آورید و با آن بازی کنید. چه ماده شگفت انگیزی!

تکه‌های ژل مانند را به درون فتجان بازگردانید و با انگشت هایتان آن را صاف کنید یک قاشق چای خوری نمک به آن اضافه کنید و با قاشق هم بزنید و ببینید که چه اتفاقی می افتد. نمک توانایی نگهداری آب توسط ژل را از بین می برد. وقتی کارتان تمام شد. ماده لزح نمک و آب را دور بریزید.

پوشک دیگری بگیرید و به آرامی به اندازه یک چهارم فنجان در مرکز آن آب داغ بریزید پوشک را در بالای یک تابه بزرگ یا سینک ظرفشویی نگه دارید و کم کم به آن آب اضافه کنید تا زمانی که دیگر نتواند آب بیشتری جذب کند توجه کنید که پوشک قبل از اینکه شروع به چکه کردن کنده چه مقدار آب جذب می کند.

آنچه اتفاق می افتد

راز جذب آب توسط پوشک، پلیمر فوق العاده جاذبی به نام سدیم پلی اکریلت است. پلیمر زنجیره ساده و طولانی متشکل از مولکول های تکراری می باشد. اگر پیشوند «پلی » به معنی «بسیاری » باشد، پس پلیمر، درشت مولکول ساخته شده از بسیاری از بخش های کوچک تر، به نام مونومر است که به هم متصل شده اند، بعضی پلیمرها از میلیون ها مونومر تشکیل شده اند. پلمرهای فوق العاده جاذب، در تماس با آب به شدت منبسط و پهن می شوند زیرا آب به درون مولکول ھای پلیمر نقوذ می کند و درآن می ماند. آنها مانند اسفنج های بزرگ عمل می کنند. بعضی از آنها می توانند ۸۰۰ برابر وزن خود، آب جذب کنند! فیبر های پنبه مانندی که از پوشک جدا کردید به پخش شدن پلیمر و آب کمک می کند بنابراین کودک مجبور نیست روی توده ای از آب ژل مانند بنشیند. به آسانی قابل مشاهده است که مقدار کمی از پودر می تواند آب بسیاری را در خود نگه دارد اما ظرفیت آن محدود است.

در برخی موارد نوزاد به شما می فهماند که ژل پر از آب شده و زمان عوض کردن پوشک است. این پوشک ها علی رغم فایده شان، می توانند مشکل آفرین باشند. اگر تا بحال کودکی را دیده باشید که با پوشک به درون استخر فرورفته باشد، می دانید که یک پوشک می تواند مقدار زیادی آب جذب کند. بسیاری از استخرهای عمومی به آنها اجازه نمی دهند که با پوشک وارد شوند زیرا ذرات بزرگ و چسبنده ژل می تواند نشت کند و در کار سیستم فیلتر استخر اختلال ایجاد کند. همچنین، برخی از مردم پوشک ها را در سرویس بهداشتی دور میریزند و این اصلا ایده خوبی نیست چون باعت گرفتگی سریع لوله فاضلاب می گردد با این وجود این پوشک ها اختراعات بسیار عالی برای خشک نگه داشتن و راحتی نوزادان هستند.

اطلاعات بيشتر

ارتباط این آزمایش با علوم منطقی

یک پروژه خوب علمی، چیزی را تغییر می دهند، آزمایش جدیدی را خلق می کند و نتایج را مقایسه می کند.

مارک پوشک را عوض کنید و مراحل ذکر شده در بالا را تکرار کنید و مشاهده کنید که چه مقدار آب جذب می شود. نتایح بدست آمده را با قابلیت جذب پوشک قبلی مقایسه کنید. مارک پوشک در این آزمایش یک متغیر است. اطمینان حاصل کنید از پوشک های یک اندازه استفاده کرده باشید حتی اگر مارکشان متفاوت باشد. اگر از پوشک سایز بزرگ در برابر پوشک مخصوص کودک تازه متولد شده استفاده کرده اید، نتایح بدست آمده معتبر نیست. همه چیز باید یکسان بماند به جز مارک پوشک. به سرعت چیزی که بابتش پولی پرداخت کرده اید را ارزیابی می کنید یا اینکه متوجه می شوید فرقی بین مارک ها وجود ندارد. اکتشافات خود را ثبت کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید. بسیاری از مادران با کودکان کوچک بایت تحقیقتان از شما تشکر خواهند کرد!

مشخصات کاردستی
گردآورنده : پریسا حسنی