نی و سیب زمینی

چه چیزی نی را به سلاح تبدیل می کند؟

دسته : علمی

این آزمایش از سری آزمایش های مربوط به شناخت ویژگی‌های گازها است. برای یادگیری بیشتر به آزمایش‌های دیگری که در مورد تراکم هوا است مراجعه کنید. این آزمایش‌ها را در بخش کاردستی‌های علمی سایت www.koodak24.ir می‌توانید مشاهده کنید

شرح کاردستی

گاهی اوقات باید از خودتان بپرسید (چه کسی این کار را برای اولین بار انجام داده است؟ ). هیچ کسی با نی، سیب زمینی نمی خورد اما دانشمندان علاقه به کشف راه هایی برای وارد کردن نی به سیب زمینی هستند. پس باید مفهوم عمیق تری وجود داشته باشد.

آنچه نیاز دارید

 دو یا چند نی پالاستیکی سفت

سیب زمینی خام

دستمال کاغذی

شرح آزمایش

 این آزمایش کاملا ساده است. نی را بدون اینکه خم کنید یا بشکنید در سیب زمینی فرو برید. بیشتر افراد فکر می کنند که چنین چیزی امکان ندارد اما شما خوب می دانید که می شود.

همانطور که سیب زمینی را نگه داشته باید انگشت هایتان را درجلو و انگشت شستتان را در پشت سیب زمینی بگذارید نه در ته یا در بالای آن. شما که نمی خواهید نی را در دست خود فرو ببرید. نی را با همان دستی که می نویسید بردارید این یک راز است) و با شست خود بالای آن را بپوشانید.

با یک حرکت محکم و سریع، نی را داخلی سیب زمینی فرو ببرید و از انتهای باریک سیب زمینی خارج کنید. (نه از قسمت پهن آن) شما فوق العاده اید.

تماشاچی ها تحت تاثیر قرار می گیرند و دوست دارند که این کار را انجام دهند. به آنها بگویید که سیب زمینی را طوری بگیرند که نی در دستشان فرو نرود. ممکن است آنها راز را بدانند اما اول به آنها نگویید. بگذارید خودشان امتحان کنند. شاید به تعداد نی بیشتری نیاز داشته باشید. می دانید که باید به کجا بروید. یخچالی را باز کنید و میوه ها و سبزیجات مورد علاقه تان را برای فرو بردن نی در آنها بیاورید.

آنچه اتفاق می‌افتد

 راز این آزمایش در داخل نی است و در داخل نی چیزی نیست جز هوا!!

گذاشتن انگشت شست در ته آن همواره هوا را در داخل نی نگه می دارد. در این صورت، مولکول های هوا متراکم می شوند و به بدنه نی نیرو وارد می کنند و نمی گذارد که نی خم شود هوای متراکم نی را مستحکم می کند. بدون قرار دادن انگشت شستتان، هوا از نی خارج می شود و نی خم می‌شود یا می شکند.

 بعد از فرو کردن نی، به انتهای نی نگاه کنید. در داخلی نی سیب زمینی جمع شده است. اگر دستتان سر راه نی قرار می گرفت دست شما هم داخل نی بود!

مشخصات کاردستی
گردآورنده : پریسا حسنی