لامپ گدازه

نمایشی از غواصی مایعات مختلف در هم!

دسته : علمی

این آزمایش از سری آزمایش های مربوط به شناخت محلول‌ها و نامحلول ها است. برای یادگیری بیشتر به آزمایش‌های دیگری که در مورد محلول‌ها و نامحلول ها است مراجعه کنید. این آزمایش‌ها را در بخش کاردستی‌های علمی سایت www.koodak24.ir می‌توانید مشاهده کنید

شرح کاردستی

با آزمایش لامپ گدازه‌، می توانید با وسایل موجود در منزل یک لامپ گدازه خانگی و بی خطر بسازید. با بطری نوشابه، روغن و آب و یک افزودنی سری می توانید همه محلول را گاز دار، حباب دار و فورانی کنید. در این صورت ترکیب رنگارنگی خواهید داشت.

آنچه نیاز دارید

بطری نوشابه پلاستیکی تمیز

لیوان

در پوشی مناسب

 روغن گیاهی (هر چقدر ارزان تر باشد بهتر است)

رنگ خوراکی

قرص جوشان

چراغ قوه

آب

شرح آزمایش

سه چهارم بطری را از روغن گیاهی پر کنید.

بقیه بطری را آب بریزید (بر کنید اما نگذارید لبریز شود).

ده قطره رنگ خوراکی بریزید و مطمئن شوید که آب به اندازه کافی رنگی و تیره شده است. می بینید که رنگ خوراکی تنها رنگ

آب را تغیر می دهد نه رنگ روغن گیاهی را.

یک قرص جوشان را به هشت قسمت تبدیل کنید.

تکه های قرص جوشان را درون مخلوط آب و روغن بریزید. ببینید که چه اتفاقی می افتد وقتی شکل گیری حباب به پایان رسید، قطعه ی دیگری از قرص جوشان را اضافه کنید. دقیقا مثل لامپ گدازه است.

اگر می خواهید آن را بیشتر شبیه گدازه کنید، بطری را روی چراغ قوه قرار دهید و لامپ اتاق را خاموش کنید.

وقتی از همه ورقه های قرص جوشان استفاده کردید و حباب سازی تمام شد، در پوشی بطری را بگذارید. بطری را تکان دهید و شکلی گیری موج را ببینید. قطره های کوچک به هم می پیوندند تا گدازه های بزرگتری را شکل دهند۔

آنچه اتفاق می افتد

اول از همه می دانستید که روغن و آب با هم مخلوط نمی شوند. مولکول های آبی تمایل ندارند که با مولکول های روغن پیوند ایجاد کنند. حتی اگر بطری را تکان دهید، روغن به قطره های کوچک تقسیم می شوند. اما با آب مخلوط نمی شوند. همچنین رنگ های خوراکی تنها در آب مخلوط می شوند و رنگ روغن را تعییر نمی دهند.

وقتی آب را همراه با روغن در بطری می ریزید آب به ته ظرف می رود و روغن بالا می آید. روغن به سطح آب می آید زیرا آب سنگین تر از روغن است. دانشمندان می گویند که چگالی آب بیشتر از روغن است.

در اینجا بخش شگفت انگیز آن وجود دارد. ورقه قرص جوشان با آب واکنش می دهد تا حباب های کوچک کربن دی اکسید بسازد. این حباب ها به حباب های رنگی آب می پیوندند تا آن ها را به طرف سطح هدایت کنند.

وقتی حباب ها منفجر می شوند، قطرات رنگی آب به ته ظرف باز می‌گردند.

مشخصات کاردستی
گردآورنده : پریسا حسنی