حباب های ضد ضربه

تجربه‌ی بی نظیر لمس کردن حباب‌ها !

دسته : علمی

این آزمایش از سری آزمایش های مربوط به شناخت ویژگی‌های گازها و هوایی است که داخل حباب گیر می افتد، است. برای یادگیری بیشتر به آزمایش‌های دیگری که در مورد گازها است مراجعه کنید. این آزمایش‌ها را در بخش کاردستی‌های علمی سایت www.koodak24.ir می‌توانید مشاهده کنید

شرح کاردستی

حباب ها جادویی هستند. تنها مقدار کمی از هوا در محفظه نازک صابون و آب به دام افتاده است، اما شکل کروی و منظم و همین‌طور رنگ های زیبا، آن را یه علمی شگقت انگیز تبدیل کرده است.

آنچه نیاز دارید

آب مقطر یک پیمانه (۲۴۰ میلی لیتر)

صابون ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر

 گلیسیرین یک قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر)

دستکش معمولی

نی حباب ساز

شرح آزمایش

با لیست ذکر شده در بالا: محلول حباب را بسازید۔ حداقل 2 یا 3 ساعت زودتر محلول خود را تهیه کنید. زیرا اگر بی حرکت بماند محلول حبابی قوی تر می شود. دلیلش را می دانید درست است؟

حباب های قوی تر.

با استقاده از نی، حبابی به اندازه توپ بیسبال درست کنید. برای این کار می توانید از یک پیپت پلاستیکی استقاده کنید برآمدگی بالای آن را از وسط ببرید و در سمت دیگر آن بدمید.

دستکش را به دست کنید و به حباب ضربه بزنید. همینطور با پیراهن و شلوارتان. به زودی متوجه می شوید که بعضی از پارچه ها بهتر از بقیه در این آزمایش کار می کنند.

در مورد اجزای ترکیبی

آب:

تنها بخش مهم محلول حبابی، آب می باشد. آب با کیفیت، که آهن

و مواد معدنی آن زیاد نیست، بهتر می باشد. اگر نسبت به کیفیت آب

خود مطمئن نیستید یک گالن آب مقطر تهیه کنید.

صابون:

وقتی نوبت به صابون می رسد مایع ظرف شویی خانگی بهتر از هرچیزی در این آزمایش به درد می خورد.

گلیسیرین:

 گلیسیرین همان افزودنی رمزآلودی هست که به حبابی، استحکام بیشتری می بخشد. به خاطر قیمت یک بطری گلیسیرین با کیفیت بالا: غافل گیر نشوید۔ برای تهیه‌ی گلیسرین یا خلوص بالا یک داروخانه محل زندگی خود مراجعه کنید. (نکته: در بعضی از دستورالعمل های ساخت حباب به دلیل گران بودن و در دسترس نبودن گلیسیرین، به جای آن از شربت karo syrup استفاده می کنند.)

رنگ حباب ها رنگی که به واسطه انعکاسی و یا تجزیه امواج نور در سطح داخلی و خارجی دیواره‌ی حباب، مشاهده می کنیم همانند رنگ رنگین کمان یا یک قطره نفت است. هرگز نمی توانید یک حباب را رنگ کنید زیرا ضخامت آن تنها یک میلیونیوم اینج می باشد. حباب ها رنگ های محیط اطرافشان را منعکس می کنند.

آنچه اتفاق می افتد

حیاب های ضربه ای شگفت انگیز هستند زیرا بیشتر افراد همچین پدیده ای را ندیده اند. تجریه ثابت کرده که حباب های معمولی هنگام تماسی یا هر چیزی، منفجر می شوند. چرا؟ بزرگترین دشمن حباب، روغن و گرد وغبار است. اگر یک حباب بزرگ در محیطی عاری از روغن و غبار باشد می تواند یک مدت بسیار طولانی باقی بماند.

مشخصات کاردستی
گردآورنده : پریسا حسنی