آونگ دوقلو جادویی

با آونگ های دوقلو، شعبده بازی کنید.

دسته : مکانیکی

این آزمایش از سری آزمایش های مربوط به شناخت انرژی و ویژگی‌های آن است. برای یادگیری بیشتر به آزمایش‌های دیگری که در مورد شناخت انرژی و اصل پایستگی جرم است مراجعه کنید. این آزمایش‌ها را در بخش کاردستی‌های علمی سایت www.koodak24.ir می‌توانید مشاهده کنید

شرح کاردستی

در حالی‌که شعبده بازان به هنر فریب‌کاری و گیج کردن تماشاچی‌های خود تکیه می کنند، ما می خواهیم با استفاده از قوانین علمی به همان نتیجه برسیم. با آزمایش آونگ دوقلو باعث می شوید که دوستانتان فکر کنند قدرت ماورای دارید. همه آن چیزی که احتیاج دارید از وسایل معمولی است که در کم ترین زمان می توانید افراد را با آن سرگرم کنید.

آنچه نیاز دارید

دو پايه بلند

 نخ یا کاموا

 دو محفظه فیلم

 نوارچسب

آب

شرح آزمایش

به دقت با یک قیچی روی در پوش هر کدام از محفظه های فیلم سوراخی ایجاد کنید. می توانید از در باز کن یا یخ شکن هم استفاده کنید.

دو نخ را به اندازه ۱۵ سانتی متر ببرید و در پوش محفظه ها را با آن  بیندید. یا استفاده از نوار چسب، نخ ها را درون درپوش محکم کنید. محفظه های فیلم را تا نیمه از آب پر کنید و درپوش ها را روی محفظه برگردانید. (در هر دو محفظه دقیقا یک مقدار آب بریزید)

یک نخح ۶۰ سانتی را به دو سر پایه های فلزی گره بزنید و با چسب محکم کنید.

 پایه ها را تا جایی‌که نخ ها نسبیتا محکم بمانند از هم دور نگه دارید. به فاصله ۲۰ سانت از هر پایه نخ‌های متصل به محفظه ها را به نخ متصل به پایه ها ببندید. همانطور که نخ ها را گره می زنید: سعی کنید طولشان را به یک اندازه درست کنید.

اکنون که دو آونگ دارید، وقت شعبده بازی رسیده است، آونگ یکی از محفظه ها را به پشت بکشید و سپس آن را رها کنید.

با گذشت زمان، مشاهده خواهید کرد که آونگ محفظه دیگر (که آن را حرکت نداده بودید) شروع به تکان خوردن می کند. هرچقدر که این آونگ بیشتر تکان می خورد، آونگ اولیه کم تر حرکت می کند تا اینکه کاملا متوقف می شود. سپس این فرآیند دوباره تکرار می شود.

آنچه اتفاق می افتد

چیزی که تجربه می کنید حرکت دو آونگ است. زمانی که یکی از آونگ ها را به عقب می کشیده متوجه خواهید شد که نخ متصل به دو آونگ را هم به عقب می کشید. حرکت نخ متصل به آرامی شروع به تولید انرژی در آونگ دوم می کند تا اینکه هر دو آونگ به انرژی یکسانی می رسند انرژی از آونگ در حال حرکت اولیه یه آونگ دوم منتقل می شود تا اینکه کاملا از حرکت می ایستد و این فرایند دوباره تکرار می شود.

بیشتر بدانید

این آزمایش را از جنبه های مختلف بررسی کنید تا تاثیراتش را مشاهده کنید.

 میزان استحکام نخ های متصل را تغییر دهید.

از دو آونگ با طول های مختلف استفاده کنید.

مقدار آب موجود در محفظه های فیلم را تغییر دهید.

مشخصات کاردستی
گردآورنده : پریسا حسنی