بطری و بادکنک

نمایشی فوق العاده از فشار هوا!

دسته : علمی

این آزمایش از سری آزمایش های مربوط به شناخت ویژگی‌های گازها است. برای یادگیری بیشتر به آزمایش‌های دیگری که در مورد فشار هوا است مراجعه کنید. این آزمایش‌ها را در بخش کاردستی‌های علمی سایت www.koodak24.ir می‌توانید مشاهده کنید

شرح کاردستی

اگر از شما بخواهیم که بادکنکی را درون بطری باد کنید یا آن را با آب پر کنید شاید فکر کنید که کار راحتی باشد. دوباره فکر کنید! آزمایش بادکنک محتوی آب در بطری، نیروی فشار هوا را نشان می دهد و می توانید با آن دوستانتان را سرگرم کنید.

آنچه نیاز دارید

بطری یک لیتری

 نوار چسب

 بادکنک

سنجاق ته گرد

آب

شرح آزمایش 

باد کنک را باد کنید. مشکلی پیش نمی آید اینطور نیست؟ بادکنک را درون بطری قرار دهید و دهانه آن را دور دهانه بطری بکشید.

نقس عمیقی بکشید و باد کنک را باد کنید. نمی توائید این کاررا انجام دهید؟ چرا؟ چه اتفاقی افتاده است ؟

به این سوالی پاسخ خواهیم داد. زیر بطری را یا یک سنجاق ته گرد سوراخ کنید.

نفس عمیق دیگری بکشید (به یاد داشته باشید که دفعه قبل باد کردن بادکنک چقدر سخت یا در واقع غیر ممکن بود) و دوباره در بادکنک بدهید. شد. اینبار آسان بود! در همان حالی که بادکنک باد شده است ته سوراخ کف بطری را با انگشت بپوشانید و دهانتان را از روی بطری بردارید. بادکنک به همان حالت باد شده باقی می ماند!

انگشتان را از روی سوراخ کف بطری بردارید. در این صورت باد درون بادکنک خالی می شود.

اکنون مقداری آب به آن اضافه کنید.

بادکنک را باد کنید و سوراخ بطری را با نوار بپوشانید. مطمئن شوید که نوار روی سوراخ را پوشانده است.

بادکنک باد شده را از آب پر کنید و آن را ببندید. در اینجا شما به بادکنک محتوی آب درون بطری دست یافته اید.

قرار بود که با این کار دوستانتان را سرگرم کنید. پس دست به کار شوید.

زمانی که بادکنک را باد کردید و در آن آب ریختید، بادکنک را باز نگه دارید و سوراخ کف بطری را با انگشتستان نگه دارید. به دوستتان نشان دهید که بالاخره توانستید بادکنک محتوی آب را در بطری درست کنید. زمانی که آنها می خواهند ببینند آیا واقعا در بادکنک آب وجود دارد یا نه، انگلستان را از روی سوراخ بردارید. یا این کار آب به بیرون ریخته می شود و همه خیس می شوند.

آنچه اتفاق می افتد

بار اول باد کنک باد نخواهد شد زیرا در بطری هوا وجود دارد و یا باد شدن بادکنک هوای داخلی بطری متراکم شده و مانع از این می شود که بتوانید بیشتر بالا کنک را یاد کنید. اما در ادامه با ایجاد سوراخ هوای اضافه را از بطری خارج کرده باید و وقتی سوراخ را مسدود می کنید و دهانه ی بالا کنک را باز می کنید بادکنک می خواهد هوایی داخلی خود را خالی کند اما کوچک شدن بادکنک باعث کاهش فشار هوای داخل بطری می شود و این اختلاف فشار مانع از کوچک شدن بیشتر بادکنک می شود و تا زمانیکه  سوراخ را نگه داشته اید، بادکنک به صورت باد شده باقی می ماند و زمانی که دستتان را از روی سوراخ بر می دارید، هوای بیرون به داخل بطری روانه شده و بادکنک خالی می شود. تصور کنید که هنگامی که بادکنک در حالت باد شده است، دستان خسته شود. به را حتی درپوش را روی بطری قرار دهید و سپس دستان را بردارید برای اینکه هوا درون بطری جاری شود باید هر دو طرف آن باز باشد.

آزمایش کنید چگونه سوراخ های بیشتر یا یک سوراخ بزرگ می تواند سرعت باد شدن یا خالی شدن بادکنک را تغییر دهد؟

سوراخ های بزرگتر یا بیشتر چه تاثیری بر جریان هوای بادکنک درون بطری دارد؟ این کار را امتحان کنید. بادکنک ها وبطری ها ترکیب زیبایی از علم را می آفرینند.

مشخصات کاردستی
گردآورنده : پریسا حسنی