کیسه ضد آب سوراخ می شود اما چکه نمی کند!

پلیمر چیست؟

دسته : علمی

این آزمایش از سری آزمایش های مربوط به شناخت پلیمرها است. برای یادگیری بیشتر به آزمایش‌های دیگری که در مورد پلیمر است مراجعه کنید. این آزمایش‌ها را در بخش کاردستی‌های علمی سایت www.koodak24.ir می‌توانید مشاهده کنید

شرح کاردستی

زود باشید، با تعمیر کار لوله تماس بگیرید، یه چیزی دارد نشت می کند! خوشبختانه کمتر اتفاق می افتد که چنین جمله ای را زمانی که در خانه هستید بشنوید! اما وقتی که قصد دارید مداد هایی را به داخل کیسه پر از آب فرو کنید قضیه خیلی فرق می کند. با آزمایش کیسه پر از آب به شما نشان خواهیم داد که چطور می توانید تعدادی مداد را به داخل کیسه پر از آب فرو کنید بدون اینکه قطره ای از آب روی میز چکه کند. هیج حقه ای در کار نیست، بلکه خاصیت شیمیایی پلیمرها باعث چنین اتفاق جالبی می شود.

آنچه نیاز دارید

 چند مداد نوک تیز

 کیه پلاستیکی زیپ دار

 آب

 دستمال کاغذی

شرح آزمایش

قبل از اینکه این آزمایش را جلوی جمع انجام دهید بهتر است یکی دو مرتبه در داخلی ظرفشویی و یا در خانه این کار را تمرین کنید. البته مواظب باشید که مادراتان را با ریختن آب در کف اتاق عصیانی نکنید.

نوک مداد ها را کاملا تیز کنید. هر چه بیشتر تیز باشند نتیجه کار بهتر خواهد بود. اگر هم که تیز هستند به مرحله بعدی بروید.

کیسه آب زیپ دار را تا نصف و یا سه چهارم کیسه از آب پر کنید.

حالا برای جالبتر شدن کار، از دیگران بپرسید که اگر من یکی از این مدادهای نوک تیز را به داخل کیسه آب فرو کنم چه اتفاقی رخ خواهد داد. این کار باعت می شود تا توجه دیگران را به خود جلب کنید تا منتظر باشند و حدس بزنند چه اتفاقی قرار است رخ دهد. شاید هم باعث شوید تا آنها بخواهند لباس بارانی و چکمه بپوشند تا خیس نشوند!

حالا به بخش هیجان انگیز آزمایش می رسید. مداد را با یک دست و کیسه را از قسمت بالایی آن با دست دیگر خود نگاه دارید. آهسته ولی محکم یکی از مداد ها را به داخل یک طرف کیسه آب فرو کنید. چه جالب ... ذره ای آب به بیرون نشت نمی کند.

مداد را به سمت دیگر کیسه فشار دهید. هیج اتفاقی رخ نمی دهد. چقدر جالب.

توجه

 تحت هیچ شرایط، تکرار می کنم، به هیج عنوان مداد را از کیسه آب خارج نکنید. چون به این شکل وقتی مداد از کیسه آب خارج شود به دلیل سوراخی که ایجاد کرده است آب خارج شده و همه جا را خیس می کند۔ همین آزمایش را می توانید با تعداد مداد های بیشتر نیز انجام دهید.

زمانیکه آزمایش پایان یافت کیسه آب را داخل ظرفشویی نگاه دارید ومداد ها را خارج کنید. در موقع خارج کردن مدادها آب از سوراخ های ایجاد شده شروع به خارج شدن می کند.

بیاید کمی نوآوری داشته باشیم! به نظر شما در این آزمایش به جای مداد از چه وسایل دیگری می توان استفاده کرد؟ می توانید از سیخ های تیز کباب نیز استفاده کنید. حتی می توانید از کیسه های نایلونی مخصوص خرید نیز استفلاده کنید.

به نظر شما کدام یک بیشتر به درد این آزمایش می خورد؟ کدام یک از این وسایل باعت نشت آب می شود؟

آنچه اتفاق می افتد

بر خلاف آن چیزی که به نظر می رسد کیسه پلاستیکی آب دارای اجزای جادویی نیست که از نشت آب جلوگیری کند. این جنس از کیسه های پلاستیکی از همان موادی ساخته شده اند که برای کار ما مفید هستند.

پلیمر! پلیمرها زنجیرهای طولانی ازمولکول هایی را شامل می شوند که مونمر نامیده می شود. ( می بینید؟ «مونو» به معنی یک، پلی به معنی چند و «مر» نیز به معنی مولکول ها می باشد.) وقتی که مدادی نوک تیز را داخلی کیسه ها فرو می کنید در واقع زنجیره پلیمری را بدون پاره کردن آنها از هم جدا می کنیم.

در این حالت شبکه مولکول ها در اطراف سطح مداد متراکم شده و مانع از نشت آب می شود. پلیمرها بخشی مهمی از زندگی ما را تشکیل می دهند.

مشخصات کاردستی
گردآورنده : پریسا حسنی