نقاشی کنید، سپس با آب نقاشی را تغییر دهید

دسته : علمی

این آزمایش از سری آزمایش های مربوط به شناخت مایعات و ویژگی‌های آن‌ها و از طرف دیگر شناخت نیروی اصطکاک است. برای یادگیری بیشتر به آزمایش‌های دیگری که در مورد شناخت پدیده نفوذ و نیروی اصطکاک است مراجعه کنید. این آزمایش‌ها را در بخش کاردستی‌های علمی سایت www.koodak24.ir می‌توانید مشاهده کنید

شرح کاردستی

آنچه نیاز دارید..

بشقاب پهن

ماژیک‌های رنگی

حوله‌ی کاغذی

قطره چکان

آب

شرح آزمایش

مانند شکل یک تکه از حوله‌ی کاغذی جدا کنید  آن را روی بشقاب بگذارید. حالا سعی کنید که به دلخواه با استفاده از ماژیک‌های رنگی نقاشی بکشید. سعی کنید که از رنگ‌های مختلف برای رنگ‌آمیزی استفاده کنید.

حالا با استفاده از قطره چکان روی حوله‌ی کاغذی و نقاشی خود آب بچکانید. چه اتفاقی می‌افتد؟

آیا نقاشی شما مانند نقاشی سابق است ؟


آیا رنگ‌ها با همدیگر ترکیب می‌شوند؟

آنچه اتفاق می‌افتد

هنگامی شما با ماژیک روی کاغذ نقاشی می‌کشید به خاطر وجود اصطکاک بین نک ماژیک و دستمال حوله‌ای نقشی بر روی حوله‌ی کاغذی برجای می‌ماند. اگر اصطکاک وجود نداشت ماژیک از روی دستمال حوله‌ای سر می‌خورد و نمی‌توانستید مثلا یک ماه را روی آن بکشید.

هنگامی که یک قطره آب روی تکه‌ای از دستمال حوله‌ای که مولکول‌های رنگ قبلا در آن نفوذ کرده‌اند، می‌چکد به آرامی به وسیله‌ی دستمال حوله‌ای جذب می‌شوند. مولکول‌های رنگ موجود در دستمال حوله‌ای به آرامی در آب جذب شده به وسیله‌ی حوله‌ی کاغذی نفوذ می‌کنند یا پخش می‌شوند. مولکول‌های رنگ در نقطه‌ای که ماژیک را روی دستمال گذاشته‌اید به صورت پر رنگ و غلیظ جمع شده‌اند. پدیده‌ی نفوذ وقتی رخ می‌دهد که این مولکول‌های رنگ جمع شده درر یک نقطه به تدریج در آب دستمال کاغذی پخش می‌شوند.

مشخصات کاردستی
ایده پرداز : پریسا حسنی