خرگوش آبی جاگورتا

دسته : تزئینی
ابعاد کاردستی : حجمی (سه بعدی)
گروه سنی : ۵ تا ٩ سال

شرح کاردستی

سلام دوستان

می خواهیم شما رو با تکنیک جدیدی در کاردستی آشنا کنیم به نام جاگورتا یا هنر رول کردن کاغذ.

هنر جاگورتا یا هنر رول کردن و تا کردن کاغذ نوعی حجم سازی همراه با خلاقیت است که به کودک کمک می کند تا دنیای پیرامون خو را بهتر بشناسد و دقت او را نسبت به محیط اطراف افزایش دهد . جاگورتا در اعتماد به نفس کودکان تآثیر فقوالعاده مثبتی دارد.

برای مربیان عزیز: همان طور که می دانید کتاب و داستان ها تاثیرات مثبتی در جهت رشد کودکان دارد پس خوب است قبل ساخت کاردستی قصه یا شعری که مرتبط است با آن را کوتاه برای آن ها تعریف کنیم برای مثال برای ساخت خرگوش کتاب در ابتدا می توانیم چرا دعوا می کنی ؟ را که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است را بخوانیم بعد خرگوش قصه را درست کنیم . حتی ما می توانیم در آخر با کمک بچه ها به خرگوش شخصیت دهیم و قوه تخیل او را تقویت کنیم می توانیم از خصوصیات اخلاقی کرم ذهن کودک صحبت کنیم .

در اصل روانشناسی حتی می توانیم از کودکان بخواهیم از زبان خرگوش همراه با نمایش حرف بزنند و مطمئن باشید کودکان حرف های دل خود را که شاید به کسی هم نگفته باشند از زبان خرگوش می زنند.

با کاردستی ساده مربی با مهارت و خلاق می تواند به چند هدف مثبت دست پیدا کند.

نام کاردستی : خرگوش

گروه سنی : الف ، ب و (5تا 6سال)

مواد مورد نیاز:

  1. کاغذ جاگورتا ( می توانید از فروشگاه های کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان تهیه کنید هم به اندازه کاغذ آچار است هم به صورت نوار های بریده شده و آماده. )

  2. چسب رازی

  3. چسب حرارتی

برای تهیه هر نوع کاردستی ابتدا باید دو نکته را توجه داشت اول اینکه در استفاده از چسب مایع حتما باید انتهای چسب را به آرامی فشار داد بعضی از بچه ها اشتباها چسب را از جلو فشار می دهند ، و دوم اینکه در هنر جاگورتا حتما باید چسب به اندازه استفاده شود تا کار زیبایی خود را از دست ندهد و کاغذ حالت خمیری پیدا نکند.

نکته مهم دیگر این است که اگر از کاغذ های آچار جاگورتا استفاده می کنید خودتان باید آن را برش بزنید و به شکل نوار در بیاورید اندازه برش ها در هر کار متفاوت خواهد بود.

در انتخاب رنگ ها در این کاردستی کودکان را آزاد بگذارید چون در راستای این آزاد گذاشتن ما به دو هدف مهم میرسیم 1 : کودکان با همین روش ساده و کوچک انتخاب کردن را یاد می گیرند.

2: خلاقیت آن ها پرورش می یابد چون همه ما می دونیم مثلا شاید خرگوش بنفش نباشد اما این خرگوش ذهن کودک ماست و این یعنی کودک ما خلاق است و ذهن خلاقی هم دارد چه خوبه که ما این خلاقیت را پرورش دهیم.

برای تهیه این کاردستی ابتدا قسمت صاف نوار کاغذی را به این شکل چسب میزنیم. قطر کاغذ 2 سانت مناسب است .

و بعد ابتدای کاغذ را مانند تصویر زیر یک تا کوچک می زنیم و همین طور ادامه می دهیم تا کاغذ ما رول شود .

حالا باید نوار دیگری دور دایره رول کنیم. باز هم بستگی دارد خرگوش ما چقدر بزرگ باشد .



وسط بدن خرگوش سفید و دور آن را آب می کنیم به شکل زیر بدن ما هرچقدر بزرگتر باشد تعداد رول ها بیشتر می شود.

برای سر نوار های ابی را به شکل زیر و نسبت به سر رول می کنیم .

نوبت پاهای خرگوش است نوار هایی را به همان قطر به طور جداگانه رول می کنیم و با توجه به انعطاف پذیری کاغذ ها به شکل زیر فرم می دهیم .

برای دست ها نوار هایی را به طور جداگانه و پهن پهن تا می کنیم.

برای پاها هم نوار هایی را به شکل زیر و به طور جداگانه رول می کنیم. به سلیقه خودتان می توانید وسط گوش ها یه وسط پاها را از رنگ سفید مانند نمونه زیر درست کنید.

همه اجزا را با چسب حرارتی می چسبانیم.


مشخصات کاردستی
مواد لازم : کاغذ و مقوا
روش اجرای کاردستی : بدون الگو و خلاق
اتصالات : چسبی