ماشین بادی دست‌ساز

شناخت انرژی و اصل پایستگی انرژی

دسته : مکانیکی

این آزمایش از سری آزمایش های مربوط به شناخت انرژی و ویژگی‌های آن است. برای یادگیری بیشتر به آزمایش‌های دیگری که در مورد شناخت انرژِ و اصل پایستگی جرم است مراجعه کنید. این آزمایش‌ها را در بخش کاردستی‌های علمی سایت www.koodak24.ir می‌توانید مشاهده کنید

شرح کاردستی

آنچه نیاز دارید

نی

نوارچسب

بادکنک

قیچی

لگو یا یک ماشین اسباب‌بازی که از قبل داشته‌اید.

شرح آزمایش

 نی را از وسط قیچی کنید.

نی را داخل بادکنک ببرید و با استفاده از نوارچسب بچسبانید.

با استفاده از لگوهای خود یک ماشین اسباب‌بازی بسازید نی و بادکنک را طوری روی آن قرار داده و وصل کنید که نی در پشت ماشین قرار بگیرید. آن را یا با لگو یا با چسب به صورت ثابت روی ماشین قرار دهید.

ماشین خود را روی میز قرار دهید. در نی بدمید تا بادکنک باد شود. سپس آن را رها کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید باد بادکنک خارج می‌شود و ماشین به سمت جلو حرکت می‌کند چه چیزی باعث حرکت ماشین می‌شود؟

آنچه اتفاق می افتد...

انرژی توانایی انجام کار می‌باشد یعنی ما برای اینکه بتوانیم کارهای خود را انجام دهیم یا حتی حرکت کنیم به انرژی نیاز داریم.

در فیزیک، انرژی خاصیتی از جسم است که قابل انتقال به اشیای دیگر یا قابل تبدیل به حالت‌ها و شکل‌های مختلف است. انرژی کمیتی بنیادین است که برای توصیف وضعیت یک ذره یا شئ به آن نسبت داده می‌شود. در کتاب‌های درسی فیزیک انرژی را به صورت توانایی انجام کار تعریف می‌کنند. ِ تا به امروز گونه‌های متفاوتی از انرژی شناخته شده است که از آن جمله می‌توان انرژی جنبشی، انرژی پتانسیل، انرژی گرمایی، انرژی الکترومغناطیسی، انرژی شیمیایی و انرژی الکتریکی و انرژی هسته‌ای را نام برد. در علم فیزیک انرژی را به دو بخش تفسیم می‌کنند:

۱- اکسرژی (بخش مفید انرژی)

۲-انرژی (بخش قابل تبدیل انرژی (انرژی در واقع به نوعی از انرژی تبدیل می‌شود که در آن شرایط برای ما ممکن است مفید یا غیر مفید باشد)).

عامل و منبع همه گونه انرژی‌هایی که بشر از آن استفاده می‌کند (انرژی مواد فسیل، انرژی آبی و غیره) خورشید است، بجز انرژی هسته‌ای.

قانون پایستگی انرژی، بدین معنا است که انرژی از شکلی به شکل دیگر تبدیل شود ولی هرگز تولید یا نابود نمی‌شود.

در این آزمایش نیز وقتی که شما در بادکنک می‌دمید انرژی را در بادکنک به شکل انرژی پتانسیل ذخیره می‌کنید وقتی که سر بادکنک را رها می‌کنید انرژی پتانسیل به انرژی جنبشی تبدیل می‌شود و این باعث حرکت ماشین می‌شود.

مشخصات کاردستی
ایده پرداز : پریسا حسنی