مداد شمعی های رنگارنگ

دسته : علمی

این آزمایش از جمله سری آزمایش های شناخت فرایند ذوب و انجماد است. برای یادگیری بیشتر به آزمایش‌های دیگری که در مورد فرایند ذوب و انجماد است مراجعه کنید. این آزمایش‌ها را در بخش کاردستی‌های علمی سایت www.koodak24.ir می‌توانید مشاهده کنید

شرح کاردستی

آنچه نیاز دارید

مداد شمعی در انواع رنگ‌های متفاوت

فر

قالب‌ شیرینی‌پزی

کاغذ

شرح آزمایش

مداد شمعی‌های شکسته‌ی خود را جمع‌آوری کنید، برای تنوع رنگ نداد شمعی‌های دیگر خود را بشکنید و خرد کنید.

مداد شمعی‌های خرد شده خود را در قالب‌ شیرینی‌پزی قرار دهید.

قالب شیرینی‌پزی را در فر قرار دهید. دمای فر را روی 135 درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید و 15 دقیقه منتظر بمانید.

بعد از 15 دقیقه قالب را از فر خارج کنید و بگذارید تا مداد شمعی‌های ذوب شده منجمد شوند و از حالت مایع به جامد تبدیل شوند.

حال با مداد شمعی‌های جدید خود که هر کدام از آن‌ها با ترکیب رنگ‌های مختلف درست شده‌اند نقاشی بکشید.

انچه اتفاق می افتد...

اگر یک جسم جامد را در ظرفی گرم کنیم جنبش مولکول های آن تندتر می شود، در نتیجه مولکول ها با یکدیگر شدیدتر برخورد می کنند و از هم فاصله ی بیشتری پیدا می کنند. زیاد شدن فاصله ی مولکول ها از هم سبب می شود که ربایش بین آنها کمتر شود. حال اگر گرم کردن جسم را ادامه دهیم،‌فاصله ی مولکول ها از هم بیشتر و بیشتر و ربایش بین آنها کمتر و کمتر می شود. تا جایی که مولکول ها می توانند آزادانه در ظرف به حرکت درآیند و بدان ترتیب جامد به مایع تبدیل می شود. در این حالت می گوئیم جسم جامد ذوب شده است. به دمایی که ماده ی جامد در آن ذوب می شود نقطه ذوب می گویند. وقتی مداد شمعی‌ها به اندازه‌ی کاافی گرما دریافت می‌کنند ذوب می‌شوند.

وقتی یک مایع را به اندازه کافی سرد کنیم، به جامد تبدیل می شود. تبدیل شدن مایع به جامد را انجماد می گویند. دمایی که در آن ماده ی مایع به جامد تبدیل می شود، نقطه انجماد نامیده می شود. زمانی که مداد‌شمعی‌های ذوب شده را در دمای محیط قرار می‌دهیم کم کم شرد شده و به جامد تبدیل می‌شوند.

مشخصات کاردستی
ایده پرداز : پریسا حسنی