جابجایی اشکال گِلی

دسته : آموزشی
تعداد بازیکنان : گروهی
محل بازی : فضای باز
گروه سنی : ۴ تا ۱٨ سال به بالا

بازی زیر اهداف زیر را دنبال می‌کند:
1- درک مفهوم طبقه‌بندی و ردیف‌بندی
2-تقویت قدرت تشخیص رنگ و تقویت حس بینایی

شرح بازی و سرگرمی

این بازی را می‌توان در غالب یک فعالیت « بازی با گل» یا «خمیر بازی» و استفاده از شابلون‌های مخصوص خمیربازی انجام داد. ابتدا کمی با گل بازی کرده و (در صورت استفاده از گل آن را ورز دهید ) سپس با قالب‌های مختلفی که در اختیار دارید به کمک بچه‌ها، خمیر یا گل را قالب بزنید و اشکال مختلف بسازید.

  • از قبل به تعداد اشکال (شابلون‌های) که به بچه‌ها داده‌اید روی میز را علامت گذاری ‌کنید(بین این میز و جایی که بچه‌ها اشکال مختلف را می‌سازند فاصله وجود داشته باشد.)یعنی ابتدا خودتان با هر شابلون یک شکل خمیری درست کرده و در نقاط مشخص شده روی میز قرار دهید.
  • از بچه‌ها بخواهیدبا شابلون‌های مختلفی که در اختیار آنها قرار می‌دهید تعداد زیادی شکل بسازند(هر کودک باید بتواند از شابلون‌های مختلف استفاده کند.)
  • با اعلام زمان (مثلاً پخش موسیقی یا به صدا در آوردن یک زنگ یا...)از کودکان بخواهید شابلون‌های را که ساخته‌اند به سمت میزی که قبلاً نمونه‌های آماده خمیری از هر شکل را آنجا با فاصله از هم چیده‌اید ببرند و اشکال را سر جای خودشان بگذارند (طبقه بندی بر اساس شکل )

نکته: می‌تواند بازی کم‌کم دور تند‌تری بگیرد یا مسافت بین جایی که بچه‌ها اشکال را با شابلون درست می‌کنند و محل چیدمان آنها روی میز بیشتر کنید.(تقویت عملیات ذهنی و تقویت حافظه کوتاه مدت)تا بازی با هیجان بیشتری دنبال شود و بچه ها بتوانند با سرعت بیشتری اشکال را طبقه بندی کنند.

(هرکودک باید امکان استفاده از شابلون های مختلف را داشته باشد.)

در مرحله بعد (وقتی از هر شکل خمیری به تعدادتقریبا زیاد آماده شد از بچه ها می خواهیم آنها را پشت سر هم چید ه و فرمهای مثل گردنبند یا کمر بند یا قطاربسازند کودک در این بازی توالی و ردیف‌بندی را یاد می‌گیرد و یاد می‌گیرد با تکرار یک ردیف بندی می تواند نظم معناداری را ایجاد کند.


مشخصات بازی و سرگرمی
میزان تحرک : پرتحرک
وسایل بازی : ۱-خمیر بازی یا گِل
٢-شابلون‌ها کوچک با اشکال مختلف
زمان بازی : روز ، شب
گردآورنده : پروانه کیانیان