برف بازی

دسته : آموزشی
تعداد بازیکنان : گروهی
محل بازی : فضای باز
گروه سنی : ٣ تا ۱٨ سال به بالا

مفاهیم فیزیک و ریاضی
هوش فضایی
هماهنگی چشم و دست
تقویت مهارت های حرکتی درشت
مهارت های اجتماعی
تقویت سیستم ایمنی (در صورت استفاده از برف)
مهارت های حل مسئله

شرح بازی و سرگرمی


وقتی برف بازی می کنیم، در مغز ما چه اتفاقی می افتد؟

هنگام برف بازی سرشار از هیجان هستید و فکر کردن به نظر دشوار می آید ولی در واقع پردازش های زیادی در مغز شما در جریان هستند. باید فکر کنید که برفی به شما نخورد و در عین حال دیگران را با گلوله برفی بزنید.

بدین معنی که در هر لحظه شما باید تصوری از تن خودتان در فضا داشته باشید (که از جمله مهارت های هوش فضایی است.) بر فرض بدانید اگر گلوله ای به سمت شما پرتاب شد و در فاصله ی یک متری سمت راست بدن شما دیواری یک و نیم متری قرار دارد، باید به محض دیدن گلوله ی برفی، با احتساب تخمین شما از طول قدمتان (قدم شما فرض کنیم نیم متری است)، دو قدم به سمت راست بپرید و همزمان (فرض کنید قدتان 160 است. ) باید قد خود را نیز به میزان ده سانت، با استفاده از راهبردهای مختلف مثل خم کردن سر، خم کردن کمر، یا خم کردن زانوها، کاهش دهید. تمامی این پردازش ها تنها برای جا خالی دادن است.
اگر قصد نشانه گیری و زدن یک هدف متحرک را نیز داشته باشید باید محاسبه کنید که فاصله ی فعلی شما از شخص چه میزان است؟ شخص به چه سمتی و با چه سرعتی در حال حرکت است؟ و تا 30 ثانیه ی دیگر که گلوله ی برفی خود را آماده کنید در چه نقطه ای قرار خواهد داشت؟ حداکثر قدرت پرتاب شما چقدر است؟ آیا باید به هدف نزدیک تر شوید؟ با چه سرعت و چه زاویه ای باید پرتاب کنید و از کدام نوع پرتاب کردن (دست پشت سر، دست رو به رو و...) باید استفاده کنید؟ گلوله ی برفی تان با توجه به برآوردتان از فاصله و قدرت شما چه اندازه ای باید باشد؟ برف آن روز از چه نوعی (برف پودری، برف آبکی) است؟ آیا باید برف را خیلی فشار دهید تا خوب بهم بچسبد یا خورد میشود؟

به علاوه شناختی که از دوستانتان دارید به شما در پیش بینی حرکاتشان یاری می رساند. شناخت هایی نسبت به میزان سرعت، قدرت، دقت نشانه گیری، انعطاف پذیری و استراتژی های بازی او (ریسک پذیر است و بی دفاع در وسط زمین می دود یا محتاط است و در محلی پنهان شده و از همان جا نشانه گیری می کند؟) و همچنین میزان صمیمیت شما با شخص مورد نظر و...

خوب حالا که برف نداریم یا کم داریم یا از سرخوردن و سرما خوردگی هراس داریم . ( البته این را هم به خاطر داشته باشیم که تا تجربه نکنیم و زمین نخوریم حفظ تعادل هنگام راه رفتن روی یخ را یاد نمیگیریم و بدن ما تطبیق خود با سرما را نیز نخواهد آموخت و اتفاقا آسیب پذیرتر می شویم. )

 بهرحال به جای برف می توانیم از روزنامه های باطله استفاده کنید . که هم سرد نیستند و هم به علت سبکی آسیب کمتری نسبت به گلوله ی برفی ایجاد می کنند. (اگر کاملا می خواهید بازی بدون خطری را تجربه کنید از گلوله های پارچه ای دست ساز و یا انواع گلوله های برفی خانگی که به همین منظور ساخته شده اند، استفاده کنید. 


مشخصات بازی و سرگرمی
میزان تحرک : پرتحرک
وسایل بازی : روزنامه ی باطله مچاله شده
زمان بازی : روز