آدم برفی خمیری

دسته : آموزشی
گروه سنی : ٣ تا ۱٨ سال به بالا

مهم ترین کارکرد این بازی مانند هر بازی دیگری لذت و شادی است. علاوه بر این، عضلات ظریف دست کودک شما در حال تحریک و تقویت هستند، چگونه این اتفاق می افتد؟ وقتی خمیر بازی را در دست می گیرید بر خلاف اغلب اسباب بازی ها و اشیای دیگر، از تمام دست خود و نه فقط انگشتان دست، برای گرفتن آنها استفاده می کنید. یعنی تکه ی خمیر بازی بزرگ تمامی عضلات و سیستم عصبی (حس لامسه) کف دست را (به ویژه هنگام غلتانیدن خمیر در کف دست برای ساخت توپ) فعال (تحریک) می کند. وقتی این سیستم ها به دفعات زیاد فعال شوند، مانند هر عضله ی دیگر بدن که با تمرین و تکرار قوی می شود، تقویت می شوند.

شرح بازی و سرگرمی

وسایل مورد نیاز:

 2 فنجان آرد ذرت (بخاطر سفیدی بیشتر این آرد نسبت به آردهای دیگر، ترجیحا از این آرد استفاده کنید)
 1 فنجان نمک
 1.5 فنجان آب جوش (اگر از میزان نرمی خمیر راضی نبودید، آب بیشتری اضافه کنید)
 2 قاشق کرم تاتار
 2 قاشق روغن گیاهی
  اکلیل نقره ای

همه مواد را مخلوط کنید و کمی ورز دهید. (اگر به اندازه ای که دوست دارید سفت نبود،آرد ذرت بیشتری اضافه کنید) خمیر آماده ی بازی است.

خوب حالا که برف مصنوعی ما آماده شده است . خمیر بازی و خود برف، اسباب بازی سازمان نایافته محسوب می شوند؛ بدین معنی که شکل مشخصی ندارند و شما می توانید با آن هر بازی ای که دوست دارید، انجام دهید. در حقیقت شما وظیفه ی اسباب بازی سازمان نایافته و روش بازی با آن را تعیین می کنید نه برعکس. برای مثال یکی از بازی هایی که کودکان خصوصا در سنین 3 تا 6 سال با برف یا خمیر بازی انجام می دهند، و ما نیز این بازی را تایید می کنیم، بازی نمادین است. بدین معنی که با برف یا خمیر بازی، هر وسیله ای که برای استفاده در تصویر سازی های خیالی خود نیاز دارند می سازند و بازی را آغاز می کنند برای مثال خوراکی های مختلفی می سازند و با آن ها خاله بازی می کنند، یا موتوری می سازند و آن را حرکت داده و بازی میکنند. 



 بازی نمادی:

کودک در هنگام انجام بازی های تقلیدی و نمایشی با استفاده از وسایل موجود به برون فکنی یا درون فکنی امیال و خواست های خود می پردازد و از این طریق به لذتی درونی و برونی دست یافته و خود را از قید تنش ها رها می سازد. و هر دوی این بازی ها (تقلیدی و نمایش) کودک سعی دارد به اشیا و وسایل واقعی موجود در محیط خود دست یافته و به آن وسایل به بازی مبادرت ورزد. اما بسیاری از اوقات محدودیت ها، مانع دستیابی کودک به ابزار و وسایلی است که در بازی به آن نیاز دارد، در واقع استفاده از برخی از آن ها خارج از توان جسمی کودک است، بطور مثال راندن اتومبیل، پرواز با هواپیما و... به علت خظرهای جسمی دور از دسترس کودک هستند. اما کودک برای ارضای حس کنجکاوی خود تمایل به آشنایی با آن ها و در نتیجه تماس و برخورد مستقیم با آن ها دارد.

در اینجا کودک برای حل مشکلات خود با بازی های نمادی رو می کند. تکه ای چوب برمی دارد و سوار بر آن شده و به گوشه و کنار می رود، گویی بر اسب جانداری سوار است و حیوان را هدایت می کند. بر روی صندلی می نشیند و با دست های خود فرمان خیالی ماشین را به هر جهت می گرداند با پای خود به صندلی فشار می دهد یعنی ترمز گرفته است. با دهان خود صدای بوق را در می آورد و...

بازی نمادی یا بازی های تقلیدی و تخیلی آمیخته است. کودک تمام آرزوهای خود را با استفاده از وسایل نمادی و از طریق بازی به بیرون فرا می افکند و این خود یکی از بهترین راه های بازی درمانی است. اگر چه این نوع از بازی مقدار زیادی از واقعیت دور است، اما پرورش نیروی ذهنی کودک در آن بی اندازه مورد توجه قرار می گیرد.


مشخصات بازی و سرگرمی
میزان تحرک : کم تحرک