دماغ من کو؟

دسته : آموزشی
تعداد بازیکنان : انفرادی ، گروهی ، دو نفره
محل بازی : فضای باز
گروه سنی : ٣ تا ۱٨ سال به بالا

یکی از بازی هایی است که به تقویت حافظه تصویری کمک می کند. حافظه تصویری، کارکردهای متفاوتی دارد، یکی از مواردی که از حافظه تصویری بهره می بریم در نوشتن است، به خصوص هنگامی که سعی می کنیم تا دیکته درست یک لغت را به یاد بیاوریم. به علاوه بازی دماغ من کو؟ به تقویت هوش فضایی کمک می کند.
تقویت حافظه تصویری در کودکان
هوش فضایی
زبان آموزی
تقویت حس لامسه در کودکان
تقویت مهارت حل مسئله
مناسب مهدهای کودک و مهمانی ها

شرح بازی و سرگرمی

 یک آدم برفی یا هر شکل دیگری ک دوست دارید روی مقوا بکشید.

اعضای بدن آن را با کاغذ رنگی ببریید.

قطعات را در اختیار کودک بگذارید تا انتخاب کند.

هر قطعه ای که انتخاب کرد پشت آن چسب بزنید تا کودک آن را هر جایی ک دوست دارد (حتی بی ربط) بچسباند. در این بین با او در ارتباط با نام هر عضو گفتگو کنید.

حالا کودک را مقابل تصویر قرار دهید و از او بخواهید به دقت نگاه کند.

سپس بدون حرکت دادن کودک، چشم بند را به چشمان او بزنید.

همانطور که دیدیم به هنگام چسباندن اجزا کودک و شما با نام های خاصی هر عضو را نام گذاری کرده اید. حالا همان نام ها را بیان کنید. کودک باید آن ها را نشان دهد.

هر عضوی را که کودک نشان داد اجازه دهید ببیند محلی که نشان داده تا چه حد درست یا غلط بوده است.

انواع دیگر بازی

نوع اول: برای گروه های سنی 8 سال به بالا می توانید مرحله اول بازی را با مرحله دوم ترکیب کنید. بدین معنی که هر قطعه را به کودک چشم بسته بدهید تا روی آدم برفی بچسباند.

نوع دوم: برای هیجان انگیزتر شدن بازی و همچنین درگیر کردن حس لامسه می توانید اعضای آدم برفی را با ابزارهایی که بافت های مختلفی دارند استفاده کنید. مواردی همچون نمد، انواع پارچه ها، کاموا (شال و کلاه آدم برفی)، چوب (دستان آدم برفی) و... . در این نوع بازی، بسته به توانایی کودکان می توانید به جای استفاده از کلام از آن ها بخواهید تنها از طریق لمس کردن متوجه شوند که کدام عضو آدم برفی را در دست دارند و سپس آن را در محل صحیح خود قرار دهند.

نوع سوم بازی: شکل آدم برفی را با بافت های مختلف و یا پستی و بلندی های کم بسازید تا کودک از طریق سرنخ های لمسی محل دقیق هر عضو را بیابد.





مشخصات بازی و سرگرمی
میزان تحرک : کم تحرک
وسایل بازی : ماژیک، مقوا، کاغذ رنگی، چسب، چشم بند
زمان بازی : روز ، شب