جغجغه مچی و جوراب جغجغه دار

دسته : آموزشی
تعداد بازیکنان : انفرادی
محل بازی : فضای باز
گروه سنی : ٠ تا ٢ سال

پس از یک ماهگی کم کم با رشد مغز و همچنین کسب تجارب محیطی مختلف، رفتارهای کودک به سمت ارادی شدن می روند. بنابراین یادگیری نوزاد از همان لحظه تولد آغاز شده است. نظریه های مختلفی در مورد رشد نوزاد وجود دارد. یکی از مقبول ترین نظریه ها، نظریه پیاژه (روانشناس سازنده گرای سوییسی) است. پیاژه، محدوده سنی یک تا چهار ماهگی را مرحله رشدی واکنش های چرخشی اولیه نامیده است. در این دوره کودکان سعی دارند بدن خود را بشناسند و در پایان چهار ماهگی متوجه می شوند که رفتار و حرکات آن ها بر محیط تاثیر می گذارد و سعی در به کنترل درآوردن بدن و هماهنگی های حرکتی مختلف خود دارند. بنابراین اسباب بازی هایی که متوجه اندام کودک و حرکات بدن او هستند در این دوره برای نوزاد بسیار مفید هستند. نمونه این اسباب بازی های مناسب نوزاد، جغجغه مچی و جوراب جغجغه دار است.

شرح بازی و سرگرمی



محدوده سنی: نوزاد یک ماهه، نوزاد دو ماهه، نوزاد سه ماهه، نوزاد چهار ماهه و بیشتر

همانطور که از اسمشان پیدا است، جغجغه های مچی و جوراب جغجغه دار، جغجغه هایی هستند که به مچ دست و پای کودک وصل می شوند. 

هنگامی که کودک دست یا پای خود را حرکت می دهد، این جغجغه ها صدا می دهند. این اسباب بازی باعث می شود کودک بیشتر به دست ها و پاهایش توجه کند. همچنین حس شنوایی کودک از بدو تولد رشد یافته تر از برخی حواس دیگر او است، بنابراین بازخورد شنوایی ای که با حرکت دست ها و پاهایش از جغجغه ها می گیرد به او کمک می کند تا حرکت اندام خود را درک کند و به مرور بفهمد که:

با حرکت این 4 قسمتی که به بدنش وصل است، صداهایی تولید می شود.

وقتی محکم دست و پا می زند با زمانی که آرام دست و پا می زند، صدا متفاوت است، بنابراین اینکه چه صدایی تولید شود تحت اختیار و کنترل او است. 

انواع مختلفی از دست و پا زدن را امتحان می کند و با مقایسه صداهای متفاوت آن ها، الگوهای حرکتی متفاوتی را کشف می کند.

زمانی که این مقدار دستش را تکان می دهد صدا از فلان قسمت تا فلان قسمت می رود (ما توانایی درک فضایی صداها را داریم، برای مثال اگر چشمان مان را ببندیم، به واسطه صدا تشخیص می دهیم که یک شخص از دری که در سمت راست ما قرار دارد وارد شد و 6 متر به سمت چپ حرکت کرد، سپس 2 قدم به جلو آمد و...) و بدین ترتیب با کمک گرفتن از این نقشه فضایی محیط در مغزش، نتیجه گیری هایی می کند که این نتیجه گیری ها در مراحل رشدی بعدی به او کمک می کند تا بفهمد که چه میزان باید دست و پایش را حرکت دهد تا میزان صدایی که دلخواهش است را تولید کند.

به علاوه در تمامی این مراحل کودک از این یادگیری لذت می برد و ما نیز از بیرون می توانیم شاهد هیجان او باشیم. 

جغجغه های با رنگ های جیغ و براق با طرح های متنوع، مناسب ترند، چرا که تحریک بصری (که برای رشد نوزاد در این مرحله بسیار مناسب است) را نیز برای کودک فراهم می کنند.






نکات ایمنی انتخاب جغجغه مچی مناسب نوزاد:

حتما به این نکته توجه داشته باشید که جغجغه مچی و جورابی هیچ قطعه ریزی نباید داشته باشند و باید یک دست دوخته شده باشند، بدین معنی که اگر چشم های عروسک دکمه ای است که بر روی عروسک دوخته شده یا چسبانده شده است، برای نوزاد خطرناک است. چشم ها باید گلدوزی شده باشند. چرا که به مرور هر قطعه ریزی امکان جدا شدن و خطر بلعیده شدن را دارد.

نمونه عروسک خطرناک با قطعات ریز جدا شونده:    

پارچه ای که با آن جغجغه دوخته شده است، نباید پرز بدهد، این پرزها در حلق کودک رفته و مشکلات تنفسی ایجاد می کنند.

جنس آن باید نرم باشد، چرا که کودک مدام آن را به این ور و آن طرف خصوصا صورت خود می زند.

قبل از خرید چک کنید صدای جغجغه زیر و ملایم باشد، نوزادان صدای زیر را به صدام بم ترجیح می دهند و واقعا از آن لذت می برند، صداهای بلند و بم آن ها را می ترساند.

نوزاد به کرات این جغجغه را به دهان خواهد برد که این بخشی از فرآیند شناخت او است بنابراین جغجغه باید بهداشتی، با رنگ ثابت بدون سرب و قابل شستشو باشد.

همچنین هر چند وقت یکبار جغجغه و جوراب ها را چک کنید، تا اگر درزی شکافته شده است، قبل از بازی دوباره نوزاد، آن را بدوزید. 




مشخصات بازی و سرگرمی
میزان تحرک : پرتحرک
زمان بازی : روز ، شب