اسب آبی های گرسنه

دسته : سرعتی
تعداد بازیکنان : گروهی
محل بازی : فضای باز
گروه سنی : ۱٠ تا ۱٨ سال به بالا

امروزه فرصت بازی های دسته جمعی با تعداد زیاد شاید بیشتر از هر جایی در مدرسه ممکن باشد. بازی ای که معرفی می کنیم یک بازی گروهی حرکتی است که عملا ورزش نیز محسوب میشود به نام "اسب آبی های گرسنه" که بر اساس یک اسباب بازی با همین اسم، طراحی شده است.
مهارت های اجتماعی: همکاری و مشارکت
تقویت عضلات دست، بازو، پشت بازو، سینه، کمر، شکم
افزایش سرعت عمل
خود کنترلی و خود تنظیمی
شادی، لذت، هیجان
تخلیه انرژی کودکان
هماهنگی چشم و دست
خطر پذیری و جرات
بازی و ورزش

شرح بازی و سرگرمی




تعداد بازیکنان: 3 تا 12 نفر (بازیکنان بیشتر می توانند تا زمانی که نوبتشان شود، توپ هایی که به خارج زمین رفته اند را دوباره به سمت وسط زمین هل دهند.)

وسایل مورد نیاز: اسکیت بورد (به تعداد بازیکنان)، توپ های رنگی کوچک/ یا بادکنک های بزرگ، سبد (دو برابر تعداد بازیکنان)، تویوپ (در صورت بازی ورژن یخی بازی)، طناب (اختیاری)، کلاه ایمنی (برای بچه های کم سن تر)

فضای بزرگی را برای بازی انتخاب کنید. در وسط زمین، توپ های رنگی/ بادکنک ها را به صورت متراکم بریزید. گروه های سه نفره تشکیل دهید. به هر گروه یک اسکیت بورد و 2  سبد بدهید. هر گروه در یک کنج از زمین مستقر شوند. یکی از سبدها را در آن کنج می گذارند. یکی از اعضای تیم (برای سهولت توضیح با اسم های فرضی نام گذاری کرده ایم) "شخص کانگرو" در کنار این سبد می ایستد. کنج ها باید چند متری با مرکز زمین فاصله داشته باشند. یک نفر "شخص اسب آبی" از هر تیم سبد خود را در حالت سروته در دست گرفته و روی اسکیت بورد دراز می کشد. هم تیمی او "شخص فیل" پاهای او را می گیرد.

با سوت داور فیل، اسب آبی را به سمت وسط زمین هل می دهد.

اسب آبی باید سبد خود را کمی بلند کرده (گویی دهانش را باز کرده) و هر تعداد توپ که می تواند با سبد خود به دام بیندازد تا وقتی فیل او را عقب می کشد (گویی با خرطومش او را عقب می کشد)، توپ ها را نیز با خود عقب بیاورد.

وقتی اسب آبی به کنج رسید، سبد خود را بلند کرده و توپ ها به عقب هل می دهد تا کانگرو آن ها را جمع کرده و در سبد کناری خود بریزد (گویی در کیسه اش جمع می کند).

اسب آبی باید باز هم توسط فیل به سمت وسط زمین رانده شوند تا توپ بیاورد.

هر تیمی که توپ های بیشتری جمع کرده باشد، موفق ترین محسوب می شود.

نکته ایمنی 1 : قبل از شروع بازی، حتما باید بچه ها بدن خود را گرم کرده و حرکات هوازی و کششی انجام دهند تا از کشیدگی و گرفتگی عضلات جلوگیری شود.

نکته ایمنی 2: در ادامه نکته قبل باید خاطر نشان کنیم که دمای محل بازی نباید زیاد سرد باشد (بجز نوع بازی با تیوپ که بچه ها لباس کاملا گرم پوشیده اند) چرا که سرد شدن بدنشان در حین بازی می تواند گرفتگی عضلات را به همراه داشته باشد.

نکته ایمنی 3: به بچه ها گوشزد کنید که پای هم گروهی خود را با زور بیش از حد نکشند. باید در حین هیجان حواسشان به قدرتشان باشد. ترجیحا در تیم شدن بچه ها دخالت داشته باشید که قدرت فیل و اسب آبی تقریبا برابر باشند تا مشکلی برای مفاصل پای اسب آبی و شونه و آرنج فیل پیش نیاید.

نکته ایمنی 4: در ادامه نکته قبل باید اضافه کنیم که بهتر است قبل از شروع بازی به بچه ها به طور روشن توضیح داده و تاکید کنید که اسب آبی، پای خود را از زانو خم کند تا احتمال کشیدگی مفصل زانوی وی کم شود.

در فصل زمستان می توانید بجای اسکیت بورد از تویوپ استفاده کنید.



در استخر نیز می توانید این بازی را با تویوپ و تور ماهیگیری و بادکنک و طناب اجرا کنید.

نوع بادی این بازی نیز وجود دارد که افراد با کش به 4 طرف وصل شده اند. و باید با زحمت زیادی و غلبه بر فشاری که کش وارد می کند خود را به وسط زمین برسانند، توپی به رنگ کنج  را برداشته و با فشار کش به عقب برگشته و توپ خود را در سبد کنج خود بگذارند.

مشخصات بازی و سرگرمی
میزان تحرک : پرتحرک
زمان بازی : روز