شناخت رنگ٢

دسته : آموزشی
تعداد بازیکنان : انفرادی ، گروهی ، دو نفره
گروه سنی : ٢ تا ۱٨ سال به بالا

شرح بازی و سرگرمی

شناخت رنگ‌ها الزاما به معنی آموختن نام آنها نیست. اگر كودك شما توانسته رنگ‌ها را بشناسد و آنها را از هم تفكیك كند، می‌توانید نام آنها را هم كم‌كم به او آموزش دهید. این كار را به مرور و با كمك كارهای روزانه انجام دهید.

درست است كه كودكان رنگ‌ها و اسامی مربوط به آنها را دیر می‌آموزند اما این مساله به آن معنی نیست كه دنیای اطرافشان سیاه و سفید است. از 18 ماهگی بینایی یك كودك تقریبا مثل یك فرد بالغ است و به خوبی رنگ‌ها را از هم تشخیص می‌دهد. او می‌تواند كاملا متوجه این موضوع باشد كه 2 شی یكسان 2 رنگ مختلف دارند یا اشیای مختلف (تنه درخت، پایه میز، صندلی و...) پایه رنگی یكسانی دارند. به مرور كه كودك بزرگ می‌شود مقایسه‌ها در ذهن او شكل می‌گیرد و رنگ‌ها را بهتر می‌آموزد. با این حال شما می‌توانید او را در این راه یاری كنید.

هر نوع بازی كه كنجكاوی كودك را تحریك كند در آموزش رنگ به او موثر است.

در زیر نمونه ایی از بازی شناخت رنگ آموزش داده شده است تا بتواند علاوه بر آموزش برای مدت طولانی کودک را سرگرم کند.



با استفاده از رول دستمال کاغذی یا هر رول مقوایی دیگر (بهتر است دهانه رول مقوایی زیاد باشد.) شکل هایی مانند شکل بالا بسازید. بر روی مقواهایی با رنگ های گوناگون عکس میوه های رنگ رابکشید و داخل میوه ها دایره ایی کشیده و درون آن را خالی کنید و میوه ها را با چسب مایع بر روی رول ها بچسبانید.

یک بسته پنبه رنگی تهیه کنید و یا پنبه های سفید را به رنگ های هم رنگ مقواهای رنگی آغشته کنید و بگذارید کاملا خشک شوند.

برای شروع این بازی پنبه ها را به کودک خود بدهید و از او بخواهید هر کدام از پنبه ها را داخل رول هم رنگ خود قرار دهد.

به جای پنبه از مقواهای رنگی خرد شده هم می توانید استفاده کنید .البته بهتر است مقواهای خرد شده خیلی کوچک نباشند بعلاوه اینکه به شکل دایره باشند که باعث بریدگی دست کودک نشوند.


مشخصات بازی و سرگرمی
میزان تحرک : کم تحرک
زمان بازی : روز ، شب