تمرکز روی ضربات چکش

دسته : آموزشی
تعداد بازیکنان : انفرادی ، گروهی

مساله تمرکز کودکان و افزایش دادن آن یکی از موضوعات مورد توجه والدین است. افزایش تمرکز چیزی جز افزایش توجه نیست. بهترین روش نیز برای افزایش توجه و تمرکز، بازی‌ ها هستند.
این بازی در عین جذاب بودن روی توجه کلی و جزیی کودک اثر می ‌گذارد و حرکت بین این دو را تسریع می‌ کند.

شرح بازی و سرگرمی

آنچه نیاز دارید

چکش چوبی

آکاستیو

میله‌های کوچک پلاستیکی

شرح بازی

اکاستیو را روی میز قرار دهید.

چندین میله‌ی رنگی روی میز قرار دهید.

از کودک خود بخواهید با استفاده از چکش میله‌ها را کاملا در اکاستیو فرو کند.

برای این بازی زمان محدود در نظر بگیرید و از او به خواهید که در مدت زمان محدود به وسیله‌ی چکش تمامی میله‌ها در اکاستیو قرار دهد.

برای بالا بردن دقت و تمرکز کودک خود از او بخواهید در این مدت زمان محدودی که درنظر گرفته‌اید، تعداد دفعاتی را که اشتباها چکش به دستش می خورد را بشمارد، اگر این تعداد دفعات برخورد چکش با دست به جای برخورد با میله از حد مشخصی(مثلا 10 بار) بیشتر شد او بازنده است.

بازی را سخت‌تر کنید، برای بالا بردن دقت و تمرکز کودک خود، با ماژیک نقاط متعدد و مشخصی را روی اکاستیو مشخص کنید و از او بخواهید در این مدت زمان معین، با استفاده از چکش تمامی میله‌ها را در جای خود بکوبد در عین حالی که اگر بیش از 10 بار اشتباهی چکش را روی دست خود بکوبد، بازنده است. اگر تمامی میله‌ها در مدت زمان معین در جای مناسب قرار گرفته بودند او برنده بازی است.

این بازی را به صورت گروهی نیز می توان انجام داد.

اگر میله با رنگ‌های متفاوت در دسترس دارید می توانید متناسب با رنگ میله‌ها ماژیک رنگی انتخاب کنید و روی آکاستیو به تعداد میله‌ها نقطه رسم کنید. در این شرابط هر میله باید در جایگاه و نقطه‌ی متناسب با رنگ خود قرار گیرد.

هدف بازی

حتما روزهایی را که در کلاس درس نشسته و در فکر و خیال بودید، به خاطر دارید. همین موقع معلم صدای‌تان می‌کرد و رشته افکار از دست‌تان در می‌رفت و قادر به جواب دادن سؤال معلم نبودید. کودک شما هم چنین تجربه‌ای را خواهد داشت. کودکان و نوجوانان این روزها کارهای زیادی انجام می‌دهند، از جست‌وجو در اینترنت گرفته، تا بازی‌های کامپیوتری و... این حواس‌پرتی‌ها با توجه و تمرکز آنها در حال رقابت است. کمک به کودکان برای ایجاد نظم و استراتژی‌های تمرکز و مهارت‌های تمرکز در سنین پایین ضامن موفقیت آنها در دبیرستان،‌ دانشگاه و حتی محل کار خواهد بود. هر چه توجه در یک کودک افزایش یابد، در آینده میزان تمرکز او بالاتر خواهد رفت. مثلا اگر در سن پایین با کودکی در مورد گل ‌وحشی صحبت کنیم، در بزرگسالی وقتی وارد یک باغ ‌گل می ‌شود، توجهش بیشتر به گل ‌های وحشی خواهد بود و روی آنها تمرکز می ‌کند.

به عقیده‌ی روانشناسان، به طور کلی دو نوع توجه وجود دارد: توجه کلی و جزیی. در توجه کلی، فرد تمام وجوه یک مساله را در مدت ‌کوتاه می ‌بیند و در نتیجه ادراک سرتاسری از محیط به دست می ‌آورد. برای مثال وقتی وارد یک میهمانی می ‌شوید، یک توجه کلی به میهمانی دارید و درکی از حرکت افراد، صداهای محیط و افراد، بویی که به مشام می ‌رسد و مناظری که می ‌بینید، پیدا می ‌کنید. این توجه سریع و گذراست و دیدی کلی نسبت به اتفاق‌ های در حال وقوع، می ‌دهد.

 در نوع جزیی تمرکز، توجه فرد روی یک مساله برای مدت طولانی ‌تری متمرکز می ‌شود. فرد با این کار اطلاعات اضافی را فیلتر می ‌کند و به تک تک مسایل نگاه می ‌اندازد.

 ما برای زندگی به هر دو نوع توجه نیاز داریم. توجه کلی، قوه ابتکار ما را فعال می ‌کند و تمرکز به ما ثبات می ‌بخشد. البته زمانی می‌ توانیم موفق باشیم که بین این دو توجه قرار بگیریم و بتوانیم مدام از توجه کلی به تمرکز، تغییر حالت بدهیم.

مساله تمرکز کودکان و افزایش دادن آن یکی از موضوعات مورد توجه والدین است. افزایش تمرکز چیزی جز افزایش توجه نیست. بهترین روش نیز برای افزایش توجه و تمرکز، بازی‌ ها هستند. منظور از بازی ‌هایی که تمرکز کودکان را بالا می ‌برد، بازی‌ هایی است که روی توجه کلی و جزیی اثر می ‌گذارد و حرکت بین این دو را تسریع می‌ کند. نکته اصلی برای موفقیت در این میان،‌ جذاب بودن بازی است تا توجه و تمرکز کودک را بالا ببرد. اگر کودکان حین بازی احساس شادمانی و رضایت کنند، بازی را یاد می‌‌گیرند.

این بازی در عین جذاب بودن روی توجه کلی و جزیی اثر می ‌گذارد و حرکت بین این دو را تسریع می‌ کند.

مشخصات بازی و سرگرمی
میزان تحرک : کم تحرک
زمان بازی : روز ، شب
گردآورنده : پریسا حسنی