کبدی

دسته : بومی محلی
تعداد بازیکنان : گروهی
محل بازی : فضای باز
گروه سنی : ٧ تا ۱٨ سال به بالا

کبدی یکی از ورزش های بومی محلی استان سیستان و بلوچستان است که در شهر های مختلف ایران اسامی متفاوتی دارد و البته به طور کلی در سرار ایران به ورزش " زو "و " کبدی " معروف است .

شرح بازی و سرگرمی


کبدی همان ورزش زو ایرانی است ،اصل ومنشاءاین بازی بومی ومحلی نیاز به قدرت ومهارت داشته وکاملا"ساده وکم خرج می باشد ونیازی به محوطه بزرگ و وسایل بازی ندارد . این بازی درتمام نقاط ایران معروف ومشهور و مسابقات کبدی به طورعادی برگزار می شود.

این بازی در سیستان و بلوچستان کبدی و درگیلان شیرین دودو و درخراسان،گلستان و مازندران زو و در خوزستان اش تی تی نامیده می شود.

کبدی علاوه براینكه یك ورزش پرتحرك وکم خرج و ساده است در داخل و بیرون سالن نیز برگزار و ترکیبی ازکشتی و راگبی است . برای گرفتن مهاجم یا فرار از دست حریف دراین بازی به مهارت ، انعطاف پذیری ، چابکی، استقامت، حضورذهن و جرأت نیاز است.

تشكیلات این رشته ورزشی درایران از سال 1375 با عنوان انجمن كبدی (تحت پوشش فدراسیون ورزشهای همگانی )شروع به فعالیت نمود و با توجه به كسب مدالهای ارزشمند در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان در بعد قهرمانی باصلاحدید مسئولین محترم سازمان تربیت بدنی در تاریخ 8/4/84 ،با تشكیل مجمع عمومی وتحت عنوان فدراسیون كبدی جمهوری اسلامی ایران عملا"شروع به فعالیت نمود. این فدراسیون از بدو فعالیت تا كنون توانسته است 30  استان كشور را تحت پوشش رشته ورزشی كبدی قراردهد ودر رده های نونهالان ، نوجوانان، جوانان ، بزرگسالان در دو بخش آقایان و بانوان فعال بوده و این فدراسیون درسال 1375 (1996) به عضویت كنفدراسیون كبدی آسیا و در سال 1380 ( 2001) به عضویت فدراسیون جهانی درآمد وكرسیهای نایب رئیس فدراسیون جهانی ودبیرفدراسیون كبدی آسیا توسط مسئولین ورزش كشورمان كسب كه موجب مباهات ورزش كبدی كشوراست . از اهداف بلندمدت این فدراسیون توسعه وگسترش ورزش كبدی در اقصی نقاط كشور بویژه در روستاها ومراكز بخشها به منظور انتخاب استعدادهای بالقوه در این رشته ورزشی و آموزش آنها با علم ورزش براساس دانش روز به منظور كسب مقامهای قهرمانی برای كشورعزیزمان می باشد.

تاریخچه این بازی به 4000 سال قبل باز می گردد .كبدی یك ورزش بسیار محبوب در آسیای جنوبی است، ورزشی است كه بین دو تیم با حضور 12 بازیكن از هرتیم ( 7 نفر درزمین + 5 نفر رزرو) انجام می شود. بازی در بخش آقایان (رده بزرگسالان وجوانان) در دو نیمه20 دقیقه ای و در بخش بانوان در دو نیمه 15دقیقه ای انجام می شود. مهاجمان دو تیم درحالی كه مرتبا" كلمه كبدی كبدی را تكرار می كنند با انجام حركات حمله و دفاع و جابجایی سعی می كنند با لمس یا گرفتن یار تیم مقابل بتوانند به بالاترین امتیاز دست یابند.

مشخصات بازی و سرگرمی
استان : سیستان و بلوچستان
شهرستان : زاهدان
میزان تحرک : پرتحرک
زمان بازی : روز
گردآورنده : فرخنده خواجه محمود