چقک پور

دسته : بومی محلی
تعداد بازیکنان : گروهی
محل بازی : فضای باز
گروه سنی : ٧ تا ۱٨ سال به بالا

"چقك" همان گنجشك و "پور" به معنای پرواز است و این بازی در دیگر استان های كشور به "كلاغ پر" مشهور است. در این بازی محدودیتی در شمار شركت كنندگان وجود ندارد.

شرح بازی و سرگرمی

در ابتدا یك نفر كه آغازگر بازی است اسامی یكایك پرندگان و حیوانات را به دلخواه بر زبان می راند و پس از یاد كردن هر موجود بلافاصله كلمه "پور" به معنای پرواز را تكرار می كند 

و دست خود را بالا می برد. 

شركت كنندگان پس از شنیدن كلمه مورد نظر و "پور"، اگر پرنده یا حیوان نامبرده قادر به پرواز كردن باشد،  دست خود را به نشانه تایید بالا می برند، در غیر این صورت بی حركت بر جای  خود باقی می مانند. 

آغازگر بازی نام بردن موجودات  را ادامه می دهد تا اینكه از چیزی نام می برد كه پرواز نمی كند، مثلا می  گوید، "گوسفند؛ پور"، اگر افراد شركت كننده تیزهوش باشند، دستشان را بالا  نمی برند، و اولین كسی كه به اشتباه دست خود را بلند كرد، بازنده معرفی شده و جریمه می شود. 

جریمه فرد بازنده به این صورت  است كه باید خم شود تا همه شركت كنندگان به پشت وی ضربه بزنند و با هم  بخوانند

 " تپ تپ خمیر، شیشه پر پنیر، دست كی بالا " ؟. 

فرد بازنده كه قادر به دیدن  شركت كنندگان نیست پس از ضربه زدن آنان به پشتش، برای پاسخ به سوالشان باید حدس بزند كه دست چه كسی بالاست. شركت كنندگان به كار خود ادامه می دهند تا حدس بازنده مبنی بر تشخیص فردی كه دستش بالاست، درست از آب درآید. 

مشخصات بازی و سرگرمی
استان : سیستان و بلوچستان
شهرستان : زاهدان
میزان تحرک : پرتحرک
زمان بازی : روز ، شب