اگه نبری می برمش

دسته : فکری
تعداد بازیکنان : گروهی
گروه سنی : ٩ تا ۱٣ سال

بالا بردن سرانه ي امانت كتاب
*جذب عضو
*آشنايي اعضا با كتابهای کم خواننده موجود در مركز
*تشويق و گسترش كتاب خواني كودكان و نوجوانان
*ايجاد نشاط و بازي با محوريت معرفي كتاب و كتاب خواني
*بالا بردن سطح مطالعه در اعضا
*در خدمت گرفتن بازي وسرگرمي براي معرفي كتاب
* مشاركت اعضا در كتاب خواني و معرفي كتاب

شرح بازی و سرگرمی

شکل اصلی بازی شبیه یک تار عنکبوت بزرگ در کف سالن کتابخانه طراحی شده که در وسط آن یک عروسک عنکبوت کارتونی برای جذب اعضا ( در واقع شکار آنها ) قرار دارد .اما حکایت این عنکبوت پخمه ایی که وسط بازی نشسته بدین گونه است که با دیدن آن به صورت غیر مستقیم به اعضا القا می شود که اگر کتابها را نخوانید ، عنکبوت ناقلا دور آنها تار میتند و باعث از بین رفتن آنها می شود پس برای جلوگیری از این خطر آنها را مطالعه کنید

  این بازی با هدف معرفی 16 جلد کتاب کم خواننده گروه سنی ب و ج طراحی شده که به صورت بازی فکری و در دو مرحله اجرا می شود . در مرحله اول عضو شرکت کننده با راهنماییهایی که بر روی تار عنکبوت زمینی ( جدول زمینی ) و فرم طراحی شده وجود دارد، نام این 16 جلد کتاب را پیدا کرده و بدنبال یک رمز می گردد که با کشف رمز وارد مرحله دوم می شود . در مرحله دوم فرم نظر خواهی در اختیار عضو شرکت کننده قرار می گیرد و علت امانت نبردن این 16 جلد کتاب از آنها پرسیده می شود و در نهایت از آنها خواسته می شود که چند جلد کتاب دیگری که به نظر آنها جذاب نیستند معرفی شده و علت آن را توضیح دهند . در آخر به بهترین عضو جایزه ایی در هفته کتاب و کتابخوانی اهدا می گردد.

  شیوه ی معرفی کتابها بدین صورت است که در روی تار عنکبوت زمینی تکه ای از طرح جلد کتاب و مشخصات آن شامل شماره قفسه کتاب (دیویی ) نام نویسنده و تصویرگر به عنوان راهنما قرار داده شده و همچنین در فرم شماره 1 حروف به هم ریخته نام کتاب در جدول شماره 1 وجود دارد تا عضو با توجه به این سه راهنما بتواند نام کتاب را حدس بزند و با وارد کردن حروف مرتب شده نام کتاب در جدول شماره 2 وارد مرحله رمزیابی شود. در این مرحله عضو با مقایسه ی جدول و تا رعنکبوت  زمینی خانه های رنگی را مشخص کرده و بر روی جدول شماره 2 رنگ آمیزی می کند . حال حروفی که رنگی شده اند را خارج کرده و رمز اصلی را پیدا می کند . این رمز با عنوان کانون پرورش فکری در نظر گرفته شده تا عضو بعد از دستیابی به آن محل استقرار کتابها یعنی کانون را کشف کند .

  مدت زمانی که هر عضو می تواند این کتابها را از داخل قفسه ها پیدا کند و فرم شماره 1 را تکمیل کند ، سه ماه در نظر گرفته شده و اعضا می توانند در هر روز ی که به کتابخانه مراجعه می کنند فقط یک یا چند کتاب را پیدا کنند و در فرم مخصوص خود وارد کنند و نیازی به این که یک روزه رمز  را کشف کنند نیست . بعد از آن فرم شماره 2 را در اختیار آنها قرار می گیرد تا علت امانت نبردن این کتابها مشخص شود در واقع از اعضا مي خواهيم حال كه كتاب را شناخته ايد دليل اينكه قبلا خود يا دوستانتان كتاب را انتخاب نمي كرديد را بيان كنيد.

مشخصات بازی و سرگرمی
میزان تحرک : کم تحرک
وسایل بازی : کتاب های مرکز
زمان بازی : روز ، شب
گردآورنده : پروین کوهی پور