گل ،زمین ،کتاب

دسته : فکری
تعداد بازیکنان : گروهی
گروه سنی : ۱۱ تا ۱۵ سال

تشويق و گسترش كتاب خواني كودكان و نوجوانان
ايجاد نشاط و بازي با محوريت معرفي كتاب و كتاب خواني ، بالا بردن سطح مطالعه در اعضا-در خدمت گرفتن بازي وسرگرمي براي معرفي كتاب-درگير كردن خود اعضا به صورت گروهي و مشاركت در كتاب خواني و معرفي كتاب-

شرح بازی و سرگرمی

      این بازی که بر روی موزاییک های کف سالن مرکز طراحی شده به صورت مارپیچ وخانه به خانه است . خانه های این بازی رنگی و در بعضی از آنها علایم مشخصه ای برای هدایت و جذاب تر کردن بازی وجود دارد . این علایم عبارتند از : علامت «ایست »که عضو یک دور از بازی محروم خواهد شد ، علامت «برگشت» که باید یک بار به عقب برگردد ، خانه ی « دوباره حرکت کن » برای جایزه و نردبان برای میانبر زدن.

     مهره های این بازی خود اعضا هستند با تعداد دو تا شش نفر که اولویت حرکت آنها را مربی مشخص می کند .انتخاب شماره حرکت در خانه ها بجای استفاده از تاس به عهده ی اعضا خواهد بود به این صورت که از بین عدد 1 تا 7 هر نفر دو عدد انتخاب کرده و تا آخر بازی از همان دو عدد یکی را انتخاب کرده و بازی می کند .حال در بین بازی گل هایی تعبیه شده که بر روی آنها سوالاتی از بین کتابهای گروه سنی ج آمده که عضو وقتی به این خانه ها می رسد با جواب دادن به این سئوالات جایزه ای که در پشت هر گل نوشنه شده را حرکت می کند ( به طور مثال 4 خانه به جلو حرکت کن )و در صورتی که نتواند به سوال جواب دهد از دور بازی حذف خواهند شد. خوبی این بازی در این است که این گل ها متحرک بوده و با هر بار نظافت کف سالن مرکز جای آنها عوض می شود . همچنین پس از چند دور بازی می توان سوالات روی گل ها را عوض کرد تا از تکراری شدن بازی جلوگیری شود.

  این بازی از درب ورودی مرکز شروع و تا پای میز کتابداری تمام می شود و فردی که زودتر از بقیه به خانه آخر برسد برنده است و می تواند دو کتاب از بین کتابهایی که در بازی معرفی شده را به امانت ببرد .       

     پس از چند دور بازی با آشنا شدن اعضا به چگونگی اجرای بازی دیگر نیازی به حضور مستقیم مربی نیست و خود اعضا خودکار بازی را انجام خواهند داد.حتی اعضا می توانند قوانین بازی را با توافق همدیگر عوض کرده و هر طور که مایلند بازی کنند.

 

پيشنهاد:

براي معرفي كتابها بايد از سوالهاي كلي شروع كرد وبه سوالهاي جزئي پرداخت تا هيجان بازي اضافه شود.

  

مشخصات بازی و سرگرمی
میزان تحرک : کم تحرک
وسایل بازی : کاردستیهای تهیه شده توسط اعضاء
زمان بازی : روز ، شب
گردآورنده : پروین کوهی پور