بازی الفبای کتاب

دسته : فکری
تعداد بازیکنان : گروهی
گروه سنی : ۱۱ تا ۱۴ سال

*بالا بردن سرانه ي امانت كتاب
*جذب عضو
*تشويق و گسترش كتاب خواني كودكان و نوجوانان
*ايجاد نشاط و بازي با محوريت معرفي كتاب و كتاب خواني
*بالا بردن سطح مطالعه در اعضا
*در خدمت گرفتن بازي وسرگرمي براي معرفي كتاب
* مشاركت اعضا در كتاب خواني و معرفي كتاب

شرح بازی و سرگرمی

این بازی با هدف معرفی کتابهای گروه سنی «ج» طراحی شده و نحوه اجرای آن بدین صورت است که اعضا اسامی کتابهایی را که هر روز به امانت میبرند را در فرم شماره (1) با توجه به حرف اول نام کتاب وارد کرده و مشخصات کتاب از قبیل شخصیت اصلی کتاب ، موضوع و یک خط خلاصه کتاب را در آن وارد می کنند . هدف از وارد کردن این اطلاعات این است که در طول بازی عضو هر وقت به خانه رنگی خود رسید با توجه به حرفی که در بازی است کتاب را معرفی کرده و جای کتاب را به دوستان خود نشان دهد . در واقع کار معرفی کتاب را عضو در طول بازی با نظارت مربی انجام خواهد داد.

در مرحله بعد اعضایی که فرم را پر کرده اند و آماده برای اجرای بازی هستند جمع شده و بازی شروع می شود . ابتدا هر عضو یک کارت رنگی که بر روی آن دو عدد از 1 تا 10 نوشته شده به عنوان اعداد شانس انتخاب کرده سپس با یکی از این اعداد بازی خود را شروع می کند . در طول بازی در هر خانه یک حرف از حروف الفبای فارسی وجود دارد که وقتی در آن قرار گیرد با توجه به حرف خانه ، نام کتابی که با همان حرف شروع شده را میبرد . حال اگر آن خانه همرنگ کارتی باشد که به گردن آویخته باید هم نام کتاب را بگوید هم مشخصات آن را .لازم به ذکر است که در این مرحله مربی با عضو همراهی کرده و اطلاعات او را تکمیل و یا اصلاح میکند تا هم خود عضو کتاب را بهتر بشناسد هم دیگر بازیکنان . در این بازی هر کس که نتواند نام کتاب را بگوید باید بازی را از اول شروع کند . در طول مسیر بازی برای بالا بردن جذابیت آن  فلش هایی وجود دارد که با رسیدن به آنها از آنها بالا یا پایین میروند.

روش دیگری که برای اجرای این بازی وجود دارد مربی قبل از بازی یک کتاب را معرفی و همه با هم آن را روخوانی می کنند . سپس با توجه به اطلاعاتی که در کتاب وجود دارد این بازی انجام می شود . از سری کتابهایی که به این صورت معرفی شده کتابهای ایران شناسی استانهای مختلف بود که اعضا بازی را با منطق دیدنی ، اسامی شهر ها و روستاهای آن استان ، آداب و رسوم ، صنایع دستی و....انجام میدادند . همچنین دایره المعارفهای کودکان و نوجوانان

 و یک روش دیگر که روش ابداعی خود اعضا برای بازی بود ، بازی با کلمات است  . بدین صورت که به هر خانه که میرسند با توجه به حرف خانه یک کلمه میگویند و بازی را ادامه میدهند . 


مشخصات بازی و سرگرمی
میزان تحرک : کم تحرک
وسایل بازی : کتاب و کارت های رنگی
زمان بازی : روز ، شب
گردآورنده : پروین کوهی پور